lördag 31 augusti 2019

Översikt augusti

Ambitionen är att i slutet av varje månad sammanställa vilka utdelningar och förändringar som sker i portföljen så att jag kan följa utvecklingen.

Utdelningar:
Under augusti månad har jag fått månatliga utdelningar från Global X SuperDividend ETF, Global X 
SuperIncome Preffered ETF, Realty Income Corp och STAG Industrial Inc. Utöver dessa har jag också fått utdelningar från AT&T, Procter & Gamble Co (P&G) samt Nokia.

Köp och sälj:
Sedan kan man också argumentera för att utdelningen av Nordeaaktierna från Sampo ska räknas in som utdelning eller inte. Oavsett har jag inhandlat en hel del aktier från banksektorn under augusti. Jag har köpt fler aktier i Swedbank, Handelsbanken och Nordea men också några fler Sampo. Jag har inte sålt några aktier under månaden. 

Tankar under månaden: 
Jag och min sambo ska på visning av ett hus imorgon. Eftersom vi går i tankarna att köpa har jag medvetet valt att låta mina sparkonton växa mer under året (inte fört över lika mycket till ISK eller KF). Finns möjligheten att köpa ett hus utan att sälja av min bostadsrätt kommer jag vilja det till en början. Detta för att slippa stressa kring att sälja den. Jag kommer då se den del av huset jag stått för som en investering liksom jag ser den del jag amorterat av lägenheten. Den dag vi säljer lägenheten får jag se hur stor del som förs över till sparkontot alternativt amortering av lånet. I dagens ränteläge får jag bättre avkastning av att inte amortera och istället investera pengarna men jag gillar tanken på att den som är satt i skuld är icke fri (Göran Persson). Därav är det oerhört viktigt för mig att amortera på lån oavsett ränteläge.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar