tisdag 27 augusti 2019

Handelskrig och lön

Luften gick ur världens börser i fredags då framförallt USA flyttade fram sina positioner för handelskrig. Var och varannan tidning skriver om handelskriget och hur illa det är för marknaderna men om man lyfter blicken och ser ett par år tillbaka, närmare bestämt till första halvåret av 2016 så har handelskriget inte gjort någon nämnvärd påverkan ännu och kollar man ännu längre tillbaka; 2012, 2013 och 2014 så även om Stockholmsbörsen gick upp som en raket alla år, så ligger börsen idag en hyffsad bit över där börsåret slutade 2014.

När det skakar på börserna och aktiekurserna pendlar sker i mångas fall stora förändringar i värdet på portföljen. Jag brukar istället fokusera på den utdelning som man får in varje år då det mer är den som avgör hur mycket fler aktier jag kommer kunna inhandla till nästa år. Grafen utdelningar år efter år är helt klart en trevligare graf när portföljvärdet sjunker.

På EFNs börslunch idag berättade Erik Sprinchorn från TIN om en makrospaning. Erik påpekar att ekonomin (där aktiemarknaden innefattas) under runt 20 års tid blivit mer tillgångspriskänslig. Vidare hävdar vissa att marknaden inte får gå ner på grund av att det skulle förstöra ekonomin. Därav blir istället börserna runt om i världen bevakade av centralbankerna precis som man varit till räntemarknaderna under alla år. Om då inte aktiemarknaden får gå ner av konjunkturskäl så kommer volatiliteten att gå ner varför alla skulle behöva leva med högre värderingar. Om så är fallet kommer även den långsiktiga utvecklingen på aktiemarknaden innebära en lägre avkastning. Erik går vidare med att säga att oavsett vilket finns goda möjligheter i mindre nischer. 

I mina öron låter detta mer som en konspiration för jag tror absolut att centralbankerna kommer låta aktiemarknaden gå ner och ser även att det i vissa lägen kan vara behövligt. Även om det innefattar en oro över konjunkturen så tänker jag att en uppgång aldrig varar för evigt och att även om centralbankerna hade velat rädda ekonomin genom att stödköpa på världens börser så har dem alla mycket lite att sätta till om det kommer en krasch där alla fondjättar och banker väljer att avyttra. Det blir så att säga trångt i dörren när alla ska ut.

Äntligen kom lönen och jag har fört över mina månatliga summor till mina sparkonton (denna månaden blev det som vanligt 10000 kr fördelat med 5000 på vardera konto). Varför jag delar upp mina konton och vad de används till kan ni läsa om här: https://investerarmera.blogspot.com/p/andra-investeringar.html.

I början av varje månad (när hyran och andra fasta kostnader dragits) brukar jag göra en sammanställning på vad jag har. Jag skriver upp vad de olika summorna är på min ISK, KF, mina två olika sparkonton, Lendify och vad jag betalat av på min lägenhet efter amorteringen för månaden. Sedan skriver jag även upp vilka skulder jag har. Hittills har jag endast haft en enda skuld hela mitt liv och det var på min andra bostadsrätt. Det är fantastiskt kul att se hur mina tillgångar ökar i värde för varje månad. Inte sällan har mina aktiekonton gått ner men inte så mycket att mina överföringar inte täcker det vilket innebär att mitt egenkapital ändå ökar. 

Denna sammanställning började jag med under mars månad 2016 efter att jag sålde min första lägenhet för att jag ville se hur mycket jag hade då och för att se vad jag kan lyckas åstadkomma inom ett, två eller tre år. Sedan har jag bara fortsatt då det håller mig motiverad att alltid spara vad jag kan.

Tjo!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar