tisdag 23 juni 2026

Förändringar i fondsparandet

Denna månad har jag sett över mitt fondsparande som sker per automatik i början av varje månad. Jag köper fortfarande för exakt samma belopp men har nu valt ut ett antal nya fonder (med annorlunda fördelning). De fonder jag köpt i under längst tid har varit:

1) Avanza Zero
Svensk indexfond utan avgifter. Målet är en utveckling i linje med SIX30 Return Index.

2) PriorNilsson Globala Utdelare
Investerar i stora- och medelstora bolag med en historik på minst 15 år av stigande utdelning per aktie. Tanken är att dessa bolag uppvisar kvalitativa egenskaper såsom starka balansräkningar och stigande kassaflöden.

3) Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Består av en koncentrerad portfölj av svenska investmentbolag, bolag med investmentbolagskaraktär och konglomerat. Aktivt förvaltad.

4) Spiltan Globalfond Investmentbolag
Liknande förgående men med fokus på den globala marknaden. Aktivt förvaltad.

Därefter tillkom (under juli 2024):

5) Avanza Global
En billig globalfond som följer indexet Morningstar Developed Markets TME Paris Aligned Benchmark Sustainability Select Index.

----------------------------------------------------------------
Mellan maj 2021 och februari 2022 gjordes också inköp i fonden:

6) Avanza Småbolag by Skoglund
----------------------------------------------------------------

Från och med nästa månad kommer jag byta ut 1, 2 och 5 och istället satsa pengarna i två nya fonder. Såhär kommer mitt månatliga fondsparande se ut från juli:

1) SEB Swedish Value Fund (NY)
En aktivt förvaltad fond med fokus på stora- och medelstora bolag på den svenska marknaden. 10 % av fonden kan investeras i bolag utanför Sverige.

2) Aktiespararna Global Direktavkastning B (NY)
En aktivt förvaltad globalfond med fokus på hög totalavkastning som pyntar utdelning 2 gånger per år. Vill man återinvestera utdelningen i samma fond kan man likväl köpa fonden som slutar på A. Jag har valt denna då jag tycker om att välja vilja investeringar jag vill göra med just utdelningarna och istället framöver ha ett månatligt sparande i den.

3) Spiltan Aktiefond Investmentbolag

4) Spiltan Globalfond Investmentbolag

Sammanfattningsvis har jag bytt ut två globalfonder och en sverigefond och till en annan global- och en annan sverigefond med mer aktiv förvaltning. Mitt mål är att dessa fonder ska få en likvärdig vikt i fondportföljen utan att för den sakens skull sälja av befintliga. Beroende på hur de presterar kan jag omvärdera och då allokera om från eller till befintliga eller nya innehav.

söndag 7 juni 2026

IPO-veckan med SpaceX

12 juni uppdatering - Fick en minimal tilldelning av SpaceX på en hel aktie. 

Under kvällen valde jag att sälja av SpaceX. Efter jag sålt av fortsatte aktien upp under kvällen och jag tror den stängde betydligt högre men det handlar om ett par hundralappar i kronor räknat då det blev så liten tilldelning.
--------------------------------------------------------------
12 juni uppdatering - Fick ingen tilldelning av Tången Industrikapital. 
--------------------------------------------------------------
10 juni uppdatering - Fick begränsad tilldelning av Nordtech som jag valde att sälja av i sin helhet från båda depåer under dagen. Då jag fick ytterst få aktier blev det också en ytterst liten vinst.
--------------------------------------------------------------
I veckan som kommer är det ovanligt många IPO som jag kommer vara med på.

På tisdag är sista dag att teckna sig för Nordtech som kommer noteras och börjar handlas på onsdagen den 10e.

På onsdag är sista dag att teckna sig för Tången som kommer noteras och börjar handlas på fredagen den 12e.

På torsdag är sista dag att teckna sig för SpaceX som kommer börjar handlas på fredagen den 12e.

Jag har tecknat mig för alla tre bolagen men kommer behålla något av bolagen någon längre tid då inget av dem (ännu) passar i min strategi

SpaceX
SpaceX väljer att notera ca 4 till 5 procent av det totala antalet aktierna. Av dessa avsätts 10 procent till privara investerare i Europa (Tyskland, Frankrike, Spanien, Nederländerna, Danmark, Norge och Sverige). Erbjudandet blev extremt övertecknat och Nordnet beskriver det som att det aldrig tidigare varit ett så stort intresse.

Värderingsmässigt skriver i princip alla medier och lärda att det är vansinnigt högt värderat. Vad jag kan se har bolag kopplade till Elon Musk (Tesla) tidigare också varit galet högt värderat i förhållande till befintlig och förväntad vinst. Läste någonstans att man köper SpaceX till ett p/e på upp emot 100 års vinst. Alltså handlas dessa bolagen helt frikopplat från fundamental analys. Jag tror alltså inte man ska prissätta bolagen utifrån befintliga formler. Det finns inte något bolag som är så omfattande och dominerande i rymden som SpaceX. Jag tror att man köper en vision av Musk och då spelar inte värderingsmultiplarna någon roll. 

Det har varit stor hype kring SpaceX och "Musk-kulten" kommer sannolikt med stöd av finansiella institut och snart indexfonder som kopplas till Nasdaq100, bokstavligen trycka upp kursen i rymden.
Det enda jag kunde se som stoppar det är om Trump går ut och sänker kursen, de har ju varit i luven på varandra tidigare men jag tror de blåst i fredspipan. Musk var även en av de inbjudna VDarna som var med i delegationen till Kina i maj månad ihop med Tim Cook (Apple), David Solomon (Goldman Sachs), Larry Fink (BlackRock), Stephen Schwarzman (Blackstone), Jensen Huang (Nvidia), etc.

Även om jag kan se att bolaget är övervärderat i IPO och kursen inte handlas till någon historisk fundamental analys så är det ett ganska unikt bolag i hur stort det är och vilka framgångar bolaget fått i rymden. Det om något är också värt något som inte kan räknas hem i resultaträkningen. Det är lite häftigt att kunna vara investerad i någonting som satsar hårt på att utforska rymden och vem vet vad de kommer hitta för lönsamma nischer i framtiden och vad det kommer vara värt. Jag kanske väljer att återkomma till detta bolag i framtiden (men då i min Nordnet-portfölj, som är mer inriktad på tillväxt och trading).

Nordtech och Tången
Både Nordtech och Tången är serieförvärvare där Nordtech är mer inriktad åt SaaS-hållet och Tången är mer mot specialiserad industri.

Det hör till ovanligheten att jag tecknar mig på såhär många bolag med så kort varsel men jag ser goda möjligheter att göra en liten slant genom att sälja av. Går det bra har jag därmed sänkt min portföljbelåning på både min ISK och KF då jag tecknat mig på båda kontona för både Nordtech och Tången. Går SpaceX bra och jag gör vinst även här så kommer jag föra tillbaka de medel jag skickat till Nordnet men låta vinsten ligga kvar och kanske investera i någonting annat.

Går det åt fanders så har jag istället ökat min belåning och vi får se om jag då kommer föra över lite cash till portföljerna för att amortera ner till mer rimliga nivåer. Det är ett högt spel att belåna sig för detta men det är en risk jag är beredd att ta. 

Detta är verkligen ingen rekommendation och jag har gjort många fel tidigare, vi får se hur det går nu. Gör som alltid din egen analys.

söndag 31 maj 2026

Översikt maj

I slutet av varje månad sammanställs vilka utdelningar och förändringar som sker i portföljen så att jag för egen del kan följa utvecklingen.

Utdelningar:
Under månaden har jag fått månatliga utdelningar från Realty Income, Agree Realty, Cibus Nordic Real Estate och Montrose Global Monthly Dividend.

Utöver dessa har jag fått utdelning från AbbVie, Colgate-Palmolive, Procter & Gamble, General Mills, Entra, Orkla, Europris, Munich Re(Münchener Rückversicherungs-Gesellschaft), Vonovia, Sampo, Mandatum, Anheuser-Busch Inbev, LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton, AXA, Wendel, Banka Monte dei Paschi di Siena, Solid Försäkring, Assa Abloy, Atlas Copco, Bravida Holding, Securitas, Avarda Bank (tidigare TF Bank), Epiroc, H&M, Investor, Latour, Bahnhof, EQT, Embellence Group, Svolder, Tele2 och XACT Nordic High Dividend Low Volatility.

Köp och sälj:
Under månaden har jag per automatik köpt små poster i fonderna Spiltan Globalfond Investmentbolag, Spiltan Aktiefond Investmentbolag, Avanza Global, Avanza Zero samt PriorNilsson Globala Utdelare.

Denna månad har jag också tecknat mig för att vara med på noteringen av Silex. Jag tecknade på båda mina depåer (ISK och KF) för betydligt mer än minsta möjliga i syfte att sälja av och göra en liten vinst. Erbjudandet blev övertecknat och jag fick tilldelning i forma av mindre än vad som initialt var lägsta möjliga antal. Jag sålde av mina Silex strax efter börsöppning till en liten vinst, särskilt jämfört med om jag hållit i dem till slutet av första handelsdagen.

Såhär i början av en IPO är det få bolag som egentligen hör hemma i min strategi (av naturliga skäl då jag försöker satsa på stadigt stigande utdelningar och bolagen inte fått historiken med sig att kunna bevisa sig). Jag känner dock att gratispengar som dessa är bara tacka och ta emot.

Jag har också valt att fylla på i Münich Re (Münchener Rückversicherungs-Gesellschaft) om sjönk ordentligt på sin Q1a och oro över att de inte kommer kunna hålla den finansiella målen för helåret utifrån oron i mellanöstern. Jag valde att tanka på rätt tungt (ökade innehavet med 50 %). Detta har gjort att bolaget seglar upp som ett av mina större i utländska portföljen. 

Tankar under månaden:
Maj månad blev en ny rekordmånad i mottagna utdelningar och puttade därmed ner april25 till en silverplats. 32 st av bolagen (ej inräknat månadsutdelarna eller ETF) i portföljen har lämnat utdelning i maj under 2026. Det känns också som att maj är en riktigt stor utdelningsmånad för försäkringbolagen då både Sampo, Mandatum, Solid Försäkring, AXA och Munich Re (återförsäkring) delar ut under maj månad. Sammanlagt kan jag konstatera att maj, utifrån prognosen för helåret, utgör mer än 30 % av samtliga utdelningar. Det blir så då den svenska portföljen utgör mer än 50 % och många av bolagen i Europa också enbart betalar utdelning en gång per år.

Denna månade har också dessa 3 bolag pyntat extra utdelning:
Solid Försäkring,
Atlas Copco,
Orkla.

Min ökning i Munich Re är lite tråkigt eftersom det ökar min utdelning först 2027 då de endast ger utdelning en gång per år.

I övrigt kan jag meddela att jag jobbat lite på en serie inlägg utifrån en idé som jag hade när jag startade bloggen men inte orkat ta mig för. Serien handlar om finansiell/ekonomisk historia.

torsdag 30 april 2026

Översikt april

I slutet av varje månad sammanställs vilka utdelningar och förändringar som sker i portföljen så att jag för egen del kan följa utvecklingen.

Utdelningar:
Under månaden har jag fått månatliga utdelningar från Realty Income, Agree Realty, Cibus Nordic Real Estate och Montrose Global Monthly Dividend.

Utöver dessa har jag fått utdelning från Brookfield Asset Management, Brookfield Renewable, Prologis, Salesforce, 
Bank of Nova Scotia, Swiss Re, Ahold Delhaize, Fortum, Kesko, Nordea, Essity, Corem pref, Skanska, Industrivärden, Creades och Lundberg.

Köp och sälj:
Under månaden har jag per automatik köpt små poster i fonderna Spiltan Globalfond Investmentbolag, Spiltan Aktiefond Investmentbolag, Avanza Global, Avanza Zero samt PriorNilsson Globala Utdelare.

Denna månad har jag sålt av lite av mina Wolters Klüwer och köpt in mig i Unilever igen (denna gång köpte jag aktierna som är noterade på Amsterdam-börsen och inte i på NYSE som sist. Man lär sig av sina misstag och får se nu om detta i sig var rätt eller om jag skulle köpt på London-börsen (de har ingen källskatt, men denna begärs ju till baka av Avanza).

Jag har också ökat lite i LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton.

Tankar under månaden:
Mars, april och maj är en generellt sett mycket starka utdelningsmånader. I april minskade utdelningarna jämförbart med 2025 men detta är då en del utdelningar som 2025 hamnade i april, istället kommer i antingen mars eller maj i år. April-25 är den månad som gett mest utdelning under och innehar rekordet fram till kommande månad. Så nu ser jag fram emot ny rekordmånad (maj-26) och alla fina slantar som trillar in. I år är det märkbart att dollarn står lägre jämfört med 2025 och 2024.