torsdag 22 augusti 2019

Investmentbolag

I fredags den 9 augusti skriver DI om Per H Börjesson som är VD och grundare för investmentbolaget Spiltan. Det skrivs om hans bok "Så här blir du miljonär i hängmattan" där Per själv kommenterar om att det handlar om enkla, sunda principer. Han påpekar att det handlar om att spara en del av sin lön, tänka på ränta-på-ränta och att fatta egna beslut (vara försiktig med rådgivare).

På frågan om vad Per tror om börsen svarar han att börsen alltid går upp, ner eller är lika och att han alltid får rätt med det resonemanget. Det är svårt att inte stämma överens med den logiken. Per påpekar samtidigt att man är en vinnare på lång sikt om man har aktier eller fonder och kollar man till historiken stämmer även detta klockrent. 
Per tipsar om att köpa och behålla investmentbolag då dessa har låga kostnader, förvaltning och aktiva ägare som jobbar med innehaven och är långsiktiga. Per lyfter Investor, Lundberg och Latour som favoriter i sektorn. Detta var extra kul att läsa då dessa även är mina favoriter och jag äger dem alla tre. Det jag gillar med dessa är också att de har lite olika företag i sina portföljer vilket justerar för en fin riskspridning.

Själv ser jag att min viktning i Investor är som jag önskar men att jag med fördel kan köpa på mig fler Lundbergs och Latour. Drömläget vore kanske att få en någorlunda likvärdig viktning i alla tre men det kommer ta lång tid för mig att komma dit. I nuläget har jag läst att både Latour och Lundbergs handlas till premie vilket medför att jag är mindre investeringsbenägen i just dessa två. Investor kommer jag nog inte heller köpa på ett tag då denna gått upp så mycket den senaste tiden och jag känner mig nöjd med viktningen. Jag får se hur börsläget och just hur aktiekurserna ser ut under hösten innan jag köper mer i någon. Förvisso vet jag att inte försöka köpa i bottnar utan att regelbundna köp är bäst men jag vill ändå inte köpa på toppar om det kan undvikas.

I somras inhandlades mestadels bankaktier då jag ökade på mitt innehav i både Swedbank och Handelsbanken. Sedan jag fick ett par Nordea-aktier i form av utdelning från Sampo inhandlades ett par till av Nordea på min KF. Mina Nordea i ISKen stör mig något nu men sålänge kursen är så pressad som den är får dessa ligga kvar och skvalpa. Jag har inte bråttom och även om jag betalar utländsk källskatt på denna utdelning så är det endast lite så det är ett av mina mindre innehav. Jag viktar gärna över pengarna mot min KF när det blir dags att köpa fler och när jag väl sålt mina aktier på ISKen så får dessa pengar stoppas i andra aktier. Jag plocka ogärna ut pengar från något av mina konton.

Ha de!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar