Visar inlägg med etikett Nordnet. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Nordnet. Visa alla inlägg

söndag 7 juni 2026

IPO-veckan med SpaceX

12 juni uppdatering - Fick en minimal tilldelning av SpaceX på en hel aktie. 

Under kvällen valde jag att sälja av SpaceX. Efter jag sålt av fortsatte aktien upp under kvällen och jag tror den stängde betydligt högre men det handlar om ett par hundralappar i kronor räknat då det blev så liten tilldelning.
--------------------------------------------------------------
12 juni uppdatering - Fick ingen tilldelning av Tången Industrikapital. 
--------------------------------------------------------------
10 juni uppdatering - Fick begränsad tilldelning av Nordtech som jag valde att sälja av i sin helhet från båda depåer under dagen. Då jag fick ytterst få aktier blev det också en ytterst liten vinst.
--------------------------------------------------------------
I veckan som kommer är det ovanligt många IPO som jag kommer vara med på.

På tisdag är sista dag att teckna sig för Nordtech som kommer noteras och börjar handlas på onsdagen den 10e.

På onsdag är sista dag att teckna sig för Tången som kommer noteras och börjar handlas på fredagen den 12e.

På torsdag är sista dag att teckna sig för SpaceX som kommer börjar handlas på fredagen den 12e.

Jag har tecknat mig för alla tre bolagen men kommer behålla något av bolagen någon längre tid då inget av dem (ännu) passar i min strategi

SpaceX
SpaceX väljer att notera ca 4 till 5 procent av det totala antalet aktierna. Av dessa avsätts 10 procent till privara investerare i Europa (Tyskland, Frankrike, Spanien, Nederländerna, Danmark, Norge och Sverige). Erbjudandet blev extremt övertecknat och Nordnet beskriver det som att det aldrig tidigare varit ett så stort intresse.

Värderingsmässigt skriver i princip alla medier och lärda att det är vansinnigt högt värderat. Vad jag kan se har bolag kopplade till Elon Musk (Tesla) tidigare också varit galet högt värderat i förhållande till befintlig och förväntad vinst. Läste någonstans att man köper SpaceX till ett p/e på upp emot 100 års vinst. Alltså handlas dessa bolagen helt frikopplat från fundamental analys. Jag tror alltså inte man ska prissätta bolagen utifrån befintliga formler. Det finns inte något bolag som är så omfattande och dominerande i rymden som SpaceX. Jag tror att man köper en vision av Musk och då spelar inte värderingsmultiplarna någon roll. 

Det har varit stor hype kring SpaceX och "Musk-kulten" kommer sannolikt med stöd av finansiella institut och snart indexfonder som kopplas till Nasdaq100, bokstavligen trycka upp kursen i rymden.
Det enda jag kunde se som stoppar det är om Trump går ut och sänker kursen, de har ju varit i luven på varandra tidigare men jag tror de blåst i fredspipan. Musk var även en av de inbjudna VDarna som var med i delegationen till Kina i maj månad ihop med Tim Cook (Apple), David Solomon (Goldman Sachs), Larry Fink (BlackRock), Stephen Schwarzman (Blackstone), Jensen Huang (Nvidia), etc.

Även om jag kan se att bolaget är övervärderat i IPO och kursen inte handlas till någon historisk fundamental analys så är det ett ganska unikt bolag i hur stort det är och vilka framgångar bolaget fått i rymden. Det om något är också värt något som inte kan räknas hem i resultaträkningen. Det är lite häftigt att kunna vara investerad i någonting som satsar hårt på att utforska rymden och vem vet vad de kommer hitta för lönsamma nischer i framtiden och vad det kommer vara värt. Jag kanske väljer att återkomma till detta bolag i framtiden (men då i min Nordnet-portfölj, som är mer inriktad på tillväxt och trading).

Nordtech och Tången
Både Nordtech och Tången är serieförvärvare där Nordtech är mer inriktad åt SaaS-hållet och Tången är mer mot specialiserad industri.

Det hör till ovanligheten att jag tecknar mig på såhär många bolag med så kort varsel men jag ser goda möjligheter att göra en liten slant genom att sälja av. Går det bra har jag därmed sänkt min portföljbelåning på både min ISK och KF då jag tecknat mig på båda kontona för både Nordtech och Tången. Går SpaceX bra och jag gör vinst även här så kommer jag föra tillbaka de medel jag skickat till Nordnet men låta vinsten ligga kvar och kanske investera i någonting annat.

Går det åt fanders så har jag istället ökat min belåning och vi får se om jag då kommer föra över lite cash till portföljerna för att amortera ner till mer rimliga nivåer. Det är ett högt spel att belåna sig för detta men det är en risk jag är beredd att ta. 

Detta är verkligen ingen rekommendation och jag har gjort många fel tidigare, vi får se hur det går nu. Gör som alltid din egen analys.

fredag 13 december 2019

Guld som hedge

Som investerare finns det få råvaror som är så säkert som guld. Jag som är mer av en utdelningsinvesterare har ingen exponering alls mot guld och har ganska dålig exponering mot råvaror överhuvudtaget. Eftersom råvaror som guld, silver och olja ofta ökar i värde när övriga börser faller så får man en viss hedge (https://sv.wikipedia.org/wiki/Hedging) gentemot aktiemarknaden som helhet.

Själv har jag länge funderat på om jag skulle köpa fysiskt guld eller köpa någon börshandlad produkt med koppling till guldets värde. Vid köp av fysiskt guld krävs antingen att jag hyr ett fack hos banken eller att jag själv först köpt någon form av värdeskåp vilket i sig kan bli en ganska dyr kostnad om man avser förvara större mängder. Allt detta i åtanke började jag istället kika på olika sätt att investera i guld på börsen. Det finns många sidor som skriver om olika sätt och olika produkter att handla i men jag valde att dela in dessa i främst tre olika kategorier. Många företag på börsen jobbar med att bryta guld i gruvor vilket av naturliga skäl blir en form av exponering mot guldet. Andra produkter kan vara ETF:er (börshandlade fonder) som följer guldindex men inte har något eget fysiskt guld i företaget. Inget av detta har lyft mitt intresse då jag är mer intresserad av att faktiskt äga guldet (men samtidigt inte bekosta dyra säkerhetslösningar och jox med tackor). Jag har därmed fastnat för den typ av företag som, med investerarens medel, köper fysiskt guld och förvarar i sina egna valv. Det finns flera exempel och den jag för tillfället är mest intresserad av är Xetra-Gold (4GLD). Det är ett tyskt företag som handlar i euros per gram guld och förvarar det fysiska guldet i Clearstream Bankings (helägt dotterbolag till Deutsche Börse) valv i Frankfurt.

Som jag har förstått det innebär en del av fonden en rättighet att få ett gram guld levererat till sig om man vill. Om en ägare inte är tillåten att skicka guld till så får man istället en återbetalning i form av pengar till ett värde av guldet vid den angivna säljpunkten. 

Enligt Xetra-Golds egna hemsida (https://www.xetra-gold.com/en/news/news/europes-leading-gold-backed-etc-xetra-gold-now-available-in-the-nordics/) har nordiska länder (Danmark, Finland, Norge och Sverige) blivit tillgängliga för fonden. Den första mäklaren blev Nordnet som jag inte har. Jag är inte heller villig att skaffa konto för endast denna del just nu och enligt Xetra-Gold bör andra mäklare också få möjlighet att handla den snart.

Glad Lucia :)