måndag 15 februari 2021

Att fördela sparandet och tänka långsiktigt

Min uppväxt har präglats av sunda finansiella tankar. Som exempel att man ska betala av sina lån, inte leva utöver sina tillgångar, ha ett månadssparande och en buffert för oförutsedda kostnader.

Jag har så länge jag kan minnas avsatt del av min lön till sparande oavsett om jag tidigt inte vetat exakt vad jag sparar till.

När jag fick mitt första jobb började jag sätta undan del av lönen till ett sparkonto som tillät två fria uttag per år och hade en ganska låg ränta. Bättre än inget tänkte jag och satte gladeligen in en del av lönen varje månad. När jag först började köpa aktier gjordes det på ett aktiedepå-konto och på den tiden fanns det inga investeringssparkonton. Jag minns särskilt hur jag 2009 köpte Swedbank i närheten av botten före nyheterna om ett statligt stöd. När jag gjort 100 % i vinst sålde jag glad i hågen av allt och kände mig som en vinnare. Aktien skulle sedan fortsätta ytterligare ett par hundra procent under ett par år. Detta gav mig dock en kunskap som är svår att sätta ett värde på. Jag fortsatte att försöka tjäna de "snabba" pengarna och köpa/sälja och det var först flera år senare som jag började tänka riktigt långsiktigt.


På den tiden hade jag mitt ISK-konto och ett sparkonto där jag avsätter alla mina medel som jag kunde varje månad. Allt jag satte in på ISK eller sparkontot såg jag som långsiktigt sparande. De medel skulle (i princip) aldrig föras förrän dagen jag kunde gå ner i arbetstid. Inför varje månad, om jag ville unna mig någonting så "nallade" jag av det långsiktiga vilket inte kändes bra. Det var någonstans här som jag kom på att jag måste fördela mitt sparande mer på långsiktigt, medel och kort sikt. Därför skaffade jag ytterligare ett sparkonto och började också använda mitt andra konto på min transaktionsbank. Såhär fördelare jag mina konton:

- Mitt långsiktiga konto fick förbli mitt långsiktiga med löfte om att utvärdera hela förändringen igen om jag för över medel från detta till mina mer kortsiktiga. Härifrån sker mina större investeringar och jag försöker alltid ha en ganska stor stek med medel här inför eventuella nyinvesteringar och erbjudanden. 2020 var verkligen ett år där jag utnyttjat kontot och investerat mycket på börsen och kunnat sänka vissa GAV (genomsnittligt anskaffningsvärde).

- Mitt "medel" konto fick avse större kostnader och investeringar till hemmet eller hushållet. Här innefattas exempelvis större kostnader som semester och bilförsäkring men också mer oförutsedda kostnader såsom reparationer eller nyköp av hushållsapparater (kyl/frys/disk- och tvättmaskin).

- Mitt kortsiktiga konto som jag har kvar på min transaktionsbank för jag över vad som blir kvar vid månadens slut. Om jag kan bekosta presenter och julklappar till familjen med vad som finns här så görs det i första hand. Det är också från detta konto jag unnar mig restaurangbesök, bio, spa eller annat som sätter guldkant på tillvaron.

Tanken med uppdelningen var att aldrig mer känna att jag "nallar" från min framtida utveckling. Om mitt kortsiktiga konto börjar bli för välfyllt så avsätter jag en del till mitt "medel" konto och om mitt "medel" konto börjar bli lite för välfyllt så kan jag föra över extra till mitt långsiktiga sparkonto. Däremot är jag restriktiv med överföringar åt andra hållet.
Sedan ett par månader tillbaka har jag och min sambo börjat spara gemensamt i konto och fonder varför mitt "medel" konto blivit mer och mer överflödigt och outnyttjat. Jag tror att jag kommer föra över de medel jag har på kontot till mitt långsiktiga konto och återgå till att framöver endast spara till mitt kort- och långsiktiga. 
Mycket har hänt sedan jag började spara och för mig känns det bra att inte behöva känna att jag tar av framtiden och faktiskt har ekonomiskt utrymme att unna mig. Det är viktigt att hitta balansen mellan sparandet och att leva.

Tjarå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar