lördag 14 november 2020

Passiv eller extra inkomst?

Det finns många börsintresserade där ute och en uppsjö av många engagerade som själva gör innehåll och motiverar till sparande. När jag surrade runt lite bland bilderna på instagram noterade jag att många förespråkar flera inkomstkällor och i synnerhet passiva. Däremot var det många som enligt mig, blandar ihop begreppet passiv inkomst med extra inkomst. Vilket ställer frågan: Vad är egentligen passiv inkomst och är verkligen någon inkomst helt och hållet passiv? Jag vill ändå tro och hoppas att alla som investerar på börsen också ibland kollar till sina innehav och återinvesterar utdelning och tillagda medel.

Utdelningar på börsen, ränta på konton, investering i fastigheter, uthyrning av egen fastighet (eller uthyrning av rum för inneboende), crowdfunding och peer-to-peer utlåning är bara några exempel som är vanligt förekommande. Flera inkluderar även att göra enkäter för en slant extra eller få till en inkomst genom just sociala medier. Något som oftast inte nämns är hur lite eller mycket arbete som krävs för att få till de olika inkomsterna. Jag har själv testat flertalet av dessa inkomstkällor och tänkte skriva lite om min upplevelse av detta. Först ut är den form av inkomst som jag tycker är mest passiv.

- Ränta på konto. Denna form av passiv inkomst är för det första helt beroende av ränteläget i samhället. En låg reporänta från riksbanken sänker inte bara räntan på de lån bankerna erbjuder utan även möjligheten till att få ränta på sina pengar. Räntan hos bankkonton varierar bland de olika bankerna och för att få en något högre räntesats krävs oftast att man låser sina pengar till kontot över tid. Ingen av storbankerna erbjuder något konto med ränta och man kan säga att även de banker som erbjuder viss ränta endast ger en låg räntesats och oftast i utbyte mot att man låser sina pengar över tid.

- Peer-to-Peer utlåning/crowdfunding. Till denna kategori vill jag räkna alla former av appar och konton där man investerar en summa pengar i syfte att få det att växa oavsett om det är till andra privatpersoner (ex Lendify) eller företag inom byggbranschen (ex Tessin, Kameo). Många av företagen är duktiga på att pynta ut ränta och amortering redan från första månaden men investeringarna kräver en viss tidshorisont och det är inte ovanligt att man inte får se hela summan igen förrän efter ett par år. Här tycker jag ändå att det erbjuds en högre ränta än om man skulle låsa in sina slantar på ett sparkonto.

- Fonder/aktier. Att äga fonder och aktier är en annan typ av passiv inkomst. Oftast kan det vara bra att kolla till sina innehav med jämna mellanrum men såvida man investerat i stora bolag som gör vinst och verkar i stabila branscher finns det egentligen inget skäl om man inte har det som hobby eller är nyfiken på det. Indexfonder är om möjligt än mer passivt då man inte behöver göra någonting och även kan sätta upp ett autospar. Har man dessutom sina innehav i ett investeringssparkonto (ISK) istället för en aktie- och depåkonto så behöver man inte oroa sig över eventuell vinstskatt då allt schablonbeskattas. Potentialen i att tjäna mer genom börsens bolag än genom andra investeringar är lika stor eller liten som alla börsens bolag då det kan spreta ordentligt från bolag till bolag. Den stora fördelen tycker jag istället hör till friheten i att själv kunna bestämma när man vill sälja av eller köpa mer.

- Fastigheter/uthyrning. För det första krävs en ganska stor summa för att köpa en fastighet och detta har jag inte gjort i uthyrningssyfte. Det jag däremot gjort är att hyra ut en bostadsrätt över ett par år. Det är bostadsrättsföreningen som bestämmer om du får hyra ut eller inte och de flesta godkänner runt två års uthyrning. När jag studerade köpte jag en bostadsrätt där föreningen inte hade någon regel för hur länge man fick hyra ut bara de som hyrde var bra människor. Jag hade tre eller fyra olika hyresgäster och minns att jag vid ett tillfälle fick säga upp en boende. En annan gång hade kyl/frys gått sönder och det var bara och köpa nytt. Kort sagt för detta med sig en del arbete och oförutsedda engångskostnader kan uppkomma som stryker senaste halvårets vinst. Efter att man hyrt ut över en viss summa per år (i dagsläget 40000 kr) kräver Skatteverket att man skattar 30 % på resterande vinst.

- Många bloggare, instagrammare, twittrare, youtubers etc. tipsar om hur man kan tjäna pengar på sina sociala medier, oftast med reklam eller affiliatelänkar. Jag vet inte om jag håller med om att detta är en riktigt passiv inkomst eftersom att man inte får besökare om man inte är själv är aktiv. Det är klart att många läsare kollar runt och ser bloggarna även när någon inte postat på länge men efter ett tag krävs det ändå någon form av aktivitet. Sedan kan säkert en del större bloggar tjäna mycket på låg aktivitet vilket gör att det kanske känns som en rent passiv inkomst. Detta är en inkomstkälla jag inte har för tillfället och skulle jag få detta i framtiden så hade jag nog skapat en ny portfölj för att få dem att växa och därifrån skänkt en del av utdelningen till välgörenhet (hit räknar jag även allt jag kan få från andra länkar). Jag funderar på om jag i slutändan kommer skänka allt eller låta det växa och fortsätta skänka delar av utdelningen så att det jag skänker blir mer och mer för varje år.

- En annan del av inkomst som jag sett dyka upp är betalda undersökningar. Inte heller här anser jag att de platsar på en lista som passiva inkomster då man aktiverar sig för att svara på frågorna. Istället bör kanske detta hamna under tips för extra inkomster. Jag har provat flera olika appar och sidor som jag tagit bort så småningom men de som fått vara kvar är MOBROG och Schibstedpanelen. Schibsted betalar faktiskt en helt ok summa för tiden det tar men enligt mig kan man inte lita på den tid en enkät kommer ta hos MOBROG och de betalar i dagsläget ut mindre än en krona per minut. Vill ni ändå prova kan ni använda min länk (https://www.mobrog.com/se/betalande-undersoekningar/registrera-dig.html?membership_promotion=0&i_invite=9331587-5f68415d9fd4b) och gör ni det får jag 10 kr efter det att ni fulländat tre enkäter. Jag brukar sitta och kika lite på dessa när jag är på resande fot och väljer oftast de lite kortare formulären.

Här stannar jag då dessa inkomster är de flesta jag ser på instagramflödet och som jag själv testat på. Jag kan ändå tycka att mina investeringar på börsen är den bästa kombinationen av passiv inkomst med frihet att när som helst kunna köpa eller sälja även om min strategi mer går ut på att köpa och behålla.

6 kommentarer:

  1. Välskrivet inlägg. Håller med om att många av dessa inkomstkällor kräver en viss aktivitet. Den aktivitet man lägger ned betalar sig i längden tänker jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar :) Håller helt med. Arbete och sparande idag betalar oss i en mer fri framtid.

      Radera
  2. Intressant inlägg!

    Jag ser nog (som du?) på saken att passiv inkomst är kapital som kommer in även om vi sitter på en tropisk strand någonstans i världen och dricker Pina Colada!

    Den passiva inkomsten kräver inget i utbyte av dig. Extra inkomst gör ju detta i mer eller mindre grad. Att svara på ex undersökningar kräver ju att du faktiskt gör något "aktivt" för att tjäna just "extra". Så alla inkomster som ställer någon form av fysiskt yttre krav på dig - genom att du behöver organisera, administrera, producera - likställer jag egentligen med någon form av arbete som kan generera ökad extra inkomst.

    Med vänlig hälsning,

    Atlas

    atlasinvesto@gmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tack för kommentar. Jag håller helt med dig!
      Tycker att det finns många instagramare/twittrare/bloggare som skriver om dessa extra inkomster som om det vore passiva. Även om man såklart kan tänka att i princip alla passiva inkomster också kräver eller har krävt någonting :)

      Radera
  3. Hej.
    Gediget inlägg, snyggt. Jag riskerar kanske att låta lite sträv nu men finns det egentligen någon inkomst som är passiv? All inkomst kräver någon typ av involvering och i de flesta fall ett enormt arbete bakom under många års tid. Oavsett om det handlar om så har man någonstans i ledet behövt lägga ned arbete på att en inkomst skall bli passiv. För mig är aktier och fonder som du nämner ovan det närmaste man kan komma en passiv inkomst och det är där jag lägger allt mitt krut, men även det är långt ifrån passivt. Till och med en indexfond kräver sitt engagemang, om än ganska lite. Den dagen jag går i pension på mina aktieutdelningar så kanske jag kan luta mig tillbaka och säga att jag har en passiv inkomst, men det har inte varit en passiv väg dit kan jag lova:)

    Bra inlägg och fin blogg.

    /K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tack för kommentaren :) Jag håller helt med dig. Även min upplevelse av alla så kallade passiva inkomster kräver ändå någon form av engagemang om så bara för att regelbundet logga in och kolla till så att allt ser rätt ut. Aktier och fonder är även lejonparten för mig när det kommer till passiva inkomster.
      Jag tänker likadant kring när jag väljer att gå ner i arbetstid eller sluta jobba. Vägen dit har inte direkt varit passiv :)

      MVH // VGI

      Radera