tisdag 14 juli 2020

Är tid pengar?

Alla som läser ekonomi- och sparbloggar eller hänger med börsen har någon gång hört uttrycket att det inte handlar om "timing the market" utan istället "time in the market". Oavsett om du börjar investera på toppen, exempelvis gått "all in" runt slutet av februari i år så kommer du med tiden ändå att bli en vinnare. När man läser om detta får man också höra att det är viktigt att sprida sina inköp och spara månadsvis för att minimera risken att ha gått all-in på toppen. Det är aldrig roligt att ligga minus i portföljen oavsett om det gäller över en månad eller ett par år.

Det är svårt att kritisera logiken och det rationella i att spara varje månad är något så enkelt att de flesta förstår fördelen. Visst stämmer det bra att alla som sparar är vinnare i längden men om man ser till vilka som gång på gång lyckas med sina affärer bättre än allmänheten så kan man följa duktiga investerares transaktioner eller insideraffärer i specifika bolag. De som jobbar i bolaget bör ha bättre koll på när det är en god idé att investera och även dem som klassas som storägare vill såklart öka på när värderingen ser som bäst ut.

Är man sedan intresserad av börsen och ekonomi så att man, liksom jag själv och många andra, följer utvecklingen över flera år blir det också lättare att i en generell bemärkelse (utifrån de senaste halvåret eller året) få en känsla av när börsen är dyr eller billig. Även om en generell regel är att man inte ska handla på känsla så kan man lättare se köp- eller säljlägen i de bolag man följer (förmodligen de man själv har i portföljen eller på bevakning).

Jag har ett mindre månadsspar och väljer sedan att köpa mer från och till under olika månader då jag ser fina lägen och avvakta när jag anser att det börjar bli dyrt. Någon gång ibland kan jag tycka att allt ser lite väl dyrt ut men oftast går inte alla branscher/sektorer lika bra samtidigt och oftast kan jag från månad till månad hitta köplägen i aktierna hos mina egna bolag eller dem jag bevakar. Som jag nämnt i en tidigare översikt för månad anser jag mig vara lite väl för mycket investerad i banker i dagsläget vilket skett utav att jag ansett att hela sektorn gått dåligt under flera års tid. Även om jag fortfarande anser det idag sneglar jag istället på andra områden för att inte ha en för stor del av portföljen i denna sektor. Skulle hela sektorn vända upp och jag ser att det blir en för stor del så är jag istället beredd att antingen sälja av delar för att investera i annat eller bara fortsätta i andra delar för att så småningom ha hittat en bra viktning. Med pensionen som mål har jag ingen brådska och snöbollseffekten blir mer påtaglig med tiden för pengamaskinen.

Avslutar med denna figur av historiska tjur- och björnmarknader. Med denna kan man förstå att det alltid är värt att investera sina pengar i börsen om man har en investeringshorisont som är längre än ett par år.

Hoppas alla har en superfin sommar! Tjo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar