tisdag 18 augusti 2020

Om energisektorn, förnyelsebar kraft och nytt bolag i portföljen


För er som läst mitt inlägg för översikten av juni månad minns kanske från mina tankar under månaden att jag funderat på min portföljs viktning och att jag över tid skulle vilja få in mer energi då det är en sektor med något som hela världen tycks ha för lite av och som kommer bestå under många generationer framöver. Bolag som jag kikade på förutom Fortum var bolag med förnyelsebar energi då detta känns som framtiden och särskilt sådana som dessutom pyntar utdelning. Jag hittade flertalet i Europa men dem jag fastnade för var mestadels noterade i USA eller Kanada. Nedan följer en liten genomgång av vilka bolag jag kikat på.

- Vestas Wind Systems (ticker VWS) handlas på börsen i Köpenhamn. Vestas är ett av världens största tillverkare av vindkraftverk. Tyvärr jobbar dem inte så mycket med försäljning av el vilket är den form av kraftbolag jag söker.

- Neoen (ticker NEOENp) handlas på börsen i Paris. Bolaget är ett av de största elbolagen när det kommer till förnyelsebar energi. Runt 60 % utgör solkraft och resterande del är vindkraft. Bolaget delar dock inte ut någon utdelning och ägs till 50 % av ett investmentbolag vid namn Impala och som investerat stort i allt från energi, tillverkning, varumärken och kapitalförvaltning.

- TransAlta Renewable Inc (ticker RNW) handlas på börsen i Toronto. Detta bolag har haft en utdelningstillväxt varje år från 2013 till 2017 men därefter legat stadigt på 0,94 $ per år. Detta bolag delar ut månadsvis vilket är extra spännande för utdelningsinvesterare (no pun intended).

- First Solar Inc (ticker FSLR) handlas på Nasdaq i USA. Detta bolag inriktar sig på att tillverka och sälja solpaneler med en ledande teknologi. Bolaget har en stark balansräkning men har inte själva något kraftverk. 

- Canadian Solar Inc (ticker CSIQ) handlas på Nasdaq i USA. Detta bolag tillverkar solceller och säljer el från dessa till bland annat Amazon. Verkar vara ett mycket fint och välskött bolag men jag ville ha en större del som förvaltar och säljer el och då gärna från flera olika förnyelsebara källor (exempelvis sol och vind-kraft).

- Renewable Energy Group Inc (ticker REGI) handlas på Nasdaq i USA. Detta bolag pysslar mycket med biobränslen vilket inte riktigt var det jag menade med energisektorn då jag var är mer intresserade av kraftbolagen.

- JinkoSolar Holding Co Ltd (ticker JKS) handlas på NYSE (New York Stock Exchange). Detta är ett intressant bolag för de som önskar exponering mot Kina. Själv skulle jag aldrig handla aktier från bolag som antingen har dotterbolag i eller kommer från Kina av samma anledning som jag inte är det minsta intresserad av att köpa aktier eller fonder som riktas mot Ryssland. Kina är en enpartistat som inte konkurrerar med resten av världen på lika villkor och där alla bolag måste stå till partiets förfogande vid behov. Den största anledningen är dock rent principiell och har att göra med att jag inte vill stötta ett land som inte har vad vi i dagens bemärkelse kallar demokrati.

- Jag tittade även på ett bolag som jobbade med en teknologi av att "ladda" vatten och sedan transportera detta energifyllda vatten i pipelines till städer och områden där detta kunde utvinnas till el. Detta verkade också intressant men var alltså inte det jag sökte. Jag kommer tyvärr inte ihåg var bolaget hette men har för mig att de var verksamma i USA.

- Slutligen kom jag till det bolag som väldigt många utdelningsinvesterare redan har i sina portföljer, nämligen Brookfields Renewable Partners LP. Detta bolag är ett investmentbolag som investerar i förnyelsebar kraft och som jag inte längre kunde köpa. För att få en större bas av investerare och för att kunna hamna i bredare index och börshandlade fonder valde bolaget att bilda ett nytt bolag med bolagsformen corporation vilket delades ut till alla aktieägare via en splitt (för var fjärde aktie i Parners LP fick man en ny i den nya bolagsformen). Den nya aktieformen Brookfields Renewable Corp (ticker BEPC) och kan inhandlas antingen via Torontos börs (hos Avanza från och med den 27 juli) eller NYSE (hos Avanza från och med den 3 augusti).

De bolag jag spanat på under längst tid är utan tvekan Brookfields men jag måste medge att även TransAlta Renewable Inc och First Solar Inc också hör till mina favoriter i sektorn. Slutligen slog jag dock till på Brooksfields (som för övrigt investerat stort i TransAlta Renewable Inc). Brookfields Renewable meddelade också i mars att man kommer slås samman med ett annat bolag vid namn TerraForm Power Inc (än så länge kan man se deras hemsida).

Både TransAlta Renewable Inc och Brookfields Renewable Corp uppfyller kriterierna av att pynta utdelning och verka inom stabila sektorer så att man lätt kan stoppa dem i byrålådan och jag ser även fram emot att köpa fler lite då och då.

3 kommentarer:

  1. Hej Valient och tack för tipset! Jag får kika på det någon dag. Fin blogg du har och ska bli spännande att följa dig. Jag har funderat själv på om jag ska gå ut med siffror som du har och även tydliggöra mina ekonomiska mål mer :)
    MVH
    VGI

    SvaraRadera
  2. Hej! Absolut det kan jag göra. Lägger du till mig med? :) mvh //VGI

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera