tisdag 20 augusti 2019

Sommaren är över

Jag ser att jag startade denna bloggen precis före det att jag gick på semester. Nu har jag haft mina fyra mycket efterlängtade veckor och började jobba i veckan igen. Mitt mål för framtiden är att kunna gå ner i arbetstid, vara ledig mer än vad arbetet i sig tillåter och då istället få leva på utdelningen.

Jag fick ett intresse för börsen och hur ränta-på-ränta-effekter fungerar någon gång under 2010. Det var det år jag började studera på heltid. Före jag började studera hade jag jobbat och bott hemma över runt 2 år och hade då sparat ihop en del. Jag förstod då att denna summa helt skulle försvinna om jag inte tog några lån och levde på denna summa som jag då hade på ett bankkonto (med usel ränta).

Då jag förstod detta och skulle flytta hemifrån så köpte jag istället en hyffsat billig lägenhet. Jag tänkte att det är en risk men hoppas och förstod att lägenheten förmodligen skulle gå upp i värde under mina 3,5 år som student. Detta är förmodligen än idag det bästa köpet jag någonsin gjort.
Resterande summa pengar som jag hade kvar efter att ha köpt lägenheten började jag köpa aktier för. Då hade jag ingen strategi utan tänkte kortsiktigt och få ihop snabba cash. Jag köpte aktier med hög direktavkastning och kunde i vissa lägen köpa före X-datum och sälja direkt efter. Det var först efter ett tag som jag insåg att aktien i sig gick ner i princip lika mycket som utdelningen gav. Jag var med andra ord inte särskilt långsiktig. När jag hållit på med förhoppningsbolag och att försöka få till snabba klipp under ett par år bestämde jag mig 2015 för att byta strategi. Att tillägga är att jag redan 2013 bytte bank för mina aktier/fonder för att få en bättre översikt. Det som gjorde att jag övervägde bytet mest var dock courtagen som jag insåg var en allt för stor del av mina många och oftast små köp.

Under 2013-2015 läste jag flera böcker, tidningar/artiklar, bloggar och annat på det som kom att bli mitt sätt att spara. Jag läste om divident-carpet-bombing, Warren Buffett, skillnaderna mellan daytrading, swingtrading, om att investera långsiktigt och mycket annat som kom över mig. Först här började jag också förstå att det mest säkra sättet att tjäna pengar på börsen är att investera i stabila bolag över tid.

Under 2015 bytte jag från ett vanligt aktie- depåkonto till ett investeringssparkonto och först därefter började min portfölj ta fart på allvar då jag inte längre behövde skatta på mina utdelningar i samma mån. Man kan även säga att jag ändrade den typ av aktier jag helst köpte. Jag tänkte ut en drömportfölj med ett antal stabila bolag, gärna utdelningshöjare, i olika brancher och funderade mycket kring hur stor del av portföljen mina bolag skulle få ta. Vidare började jag under åren förstå att direktavkastningen i sig inte säger så mycket om hur ett företag mår utan att det är viktigare med att se till företagets förmåga att upprätthålla en stigande utdelning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar