onsdag 31 juli 2024

Översikt juli

I slutet av varje månad sammanställs vilka utdelningar och förändringar som sker i portföljen så att jag för egen del kan följa utvecklingen.

Utdelningar:
Under månaden har jag fått månatliga utdelningar från Global X SuperDividend ETF, Global X SuperIncome Preferred ETF, Realty Income Corp, STAG Industrial Inc, NorthWest Healthcare Properties REIT och Cibus Nordic Real Estate.

Jag har också fått utdelningar från Brookfield Renewable, Prologis, Salesforce, Kesko, Bank of Nova Scotia, Samhällsbyggnadsbolaget (SBB), Corem property Group pref och Creades.

Köp och sälj:
Under månaden har jag per automatik köpt små poster i fonderna Spiltan Globalfond Investmentbolag, Spiltan Aktiefond Investmentbolag, Avanza Zero, Avanza Global samt PriorNilsson Globala Utdelare.

Utöver detta har jag gjort påfyllningar i Alphabet (Google) och LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton. Sedan har jag också skaffat ett nytt innehav till min utländska portfölj och det är Agree Realty (REIT) som jag köpt i omgångar under första halvan av månaden. Till min svenska portfölj har jag gjort påfyllning i Investor och Evolution.

På säljsidan har jag helt avyttrat mina innehav i RVRC (Revolution Race), STAG Industrial (REIT) och Oatly. Sedan har jag också valt att skala ned Securitas som gått otroligt bra sedan botten i september 2022.

Tankar under månaden: 
Denna månaden har jag liksom förra fortsatt städa portföljen. Under juni och juli månad har jag helt sålt av Solventum (som kom som spin-off, från 3M vilka jag redan sålt av), SBB har jag halverat (en riktig surdeg), RVRC Holding (ett bolag jag tror på och som gör fin vinst men där kursen varit en riktig besvikelse sedan noteringen. Här har storägaren Nyrensten direkt efter lock-up sålt flera stora poster och jag ser inte att de kommer sluta upp med försäljningen), Oatly Group (ännu en surdeg som jag investerat lite i men som vägrar lyfta. Här kan det handla om allt ifrån kvartal till år innan de går break-even och börjar tjäna pengar, vilket i sin tur skulle motivera en uppvärdering i kursen).

Samtliga dessa innehav har jag gått i förlust i (nu fick jag ju Solventum som spin-off men kursen har gått kast) och flera tror jag på i det långa loppet. Både RVRC och Oatly kan jag se kommer lyfta framgent men också SBB börjar det hända lite i kursmässigt. Oatly behöver bevisa att man kan skruva upp marginalerna och faktiskt börja gå med vinst istället för att växa bolaget och RVRC går med god vinst men här har kursen kollapsat sedan noteringen även om det hänt en hel del det både gått upp och ner det senaste året. Sålde även Viva Wine Group med liten vinst.

Många av bolagen utgjorde mycket små positioner i portföljen och jag ser istället att dessa medel kan jobba på i både befintliga och nya bolag och tänker ofta att jag borde dödat mina älsklingar och därmed sålt av mycket tidigare än såhär. Nu ska jag försöka fortsätta köpa i utdelande bolag som faktiskt växer sin utdelning och där marknaden tror på bolaget (om man ser till kursen).

Avslutningsvis kan jag meddela att jag uppdaterat min ISK- och KF-portföljsida här på bloggen. Under andra halvan av juli har också värdet ökat otroligt och innebar att jag kunnat kryssa av ett till delmål. Det känns väldigt roligt att kunna göra det då det nu var ett tag sedan. Tyvärr har jag inte kunnat kryssa i den andra spalten (totala utdelningar). Detta år ser fortfarande ut att bli lägre utdelning än förra om man ser på Avanza men då vet jag att det är en del utdelningar på hösten som ännu inte visas. Jag har svårt att tro att jag når samma nivå som förra men har blivit överraskad positivt förut så vi får helt enkelt vänta och se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar