söndag 30 juni 2024

Översikt juni

I slutet av varje månad sammanställs vilka utdelningar och förändringar som sker i portföljen så att jag för egen del kan följa utvecklingen.

Utdelningar:
Under månaden har jag fått månatliga utdelningar från Global X SuperDividend ETF, Global X SuperIncome Preferred ETF, Realty Income Corp, STAG Industrial Inc, NorthWest Healthcare Properties REIT och Cibus Nordic Real Estate.

Jag har också fått utdelningar från Vonovia, Johnson & Johnson, Microsoft, Alphabet, NextEra Energy, Ball, Waste Management, BlackRock och Unilever.

Köp och sälj:
Under månaden har jag per automatik köpt små poster i fonderna Spiltan Globalfond Investmentbolag, Spiltan Aktiefond Investmentbolag, Avanza Zero samt PriorNilsson Globala Utdelare.

Utöver detta har jag gjort påfyllningar i Creades, Lundbergföretagen, LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton, Fortum samt Johnson & Johnson. 
Därutöver har jag utökat min utländska portfölj med detaljhandlaren Kroger som är en livsmedelsdistributör verksam i USA. Jag har också köpt på mig en del Evolution igen. Denna gången gick jag in och köpte något mer än sist jag ägde dem och kursen får avgöra huruvida jag kommer sälja av delar eller hela innehavet igen. Bolaget är ju en grym kassako men jag vill inte äga det till vilket pris som helst med tanke på att det också är en viss politisk risk utifrån området de verkar i.

På säljsidan har jag helt och hållet avyttrat mina innehav i Solventum och Viva Wine Group. Jag har också strax före X-dagen halverat mitt innehav i Samhällsbyggnadsbolaget i Norden (SBB).

Tankar under månaden: 
Förutom bud på Resurs Bank som eventuellt inte kommer finnas kvar i min portfölj så har även Sampo lagt bud på Topdanmark som jag tycker var mycket bra och värdeskapande för oss aktieägare i Sampo.
Juni bjöd på en del lägen att avyttra några innehav som gått svagt för mig och där jag ser bättre lägen i dels befintliga innehav såväl som ett par nya.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar