lördag 31 augusti 2024

Översikt augusti

I slutet av varje månad sammanställs vilka utdelningar och förändringar som sker i portföljen så att jag för egen del kan följa utvecklingen.

Utdelningar:
Under månaden har jag fått månatliga utdelningar från Global X SuperDividend ETF, Global X SuperIncome Preferred ETF, Realty Income, Agree Realty, NorthWest Healthcare Properties REIT och Cibus Nordic Real Estate.

Jag har också fått utdelningar från Abbvie, Colgate-Palmolive, Procter & Gamble samt 
Telia Company.

Köp och sälj:
Under månaden har jag per automatik köpt små poster i fonderna Spiltan Globalfond Investmentbolag, Spiltan Aktiefond Investmentbolag, Avanza Zero, Avanza Global samt PriorNilsson Globala Utdelare.

Utöver detta har jag gjort på fyllningar i XACT Norden Högutdelande och Agree Realty. Dessutom har jag, för första gången sedan november 2018, gjort en påfyllning i Atlas Copco. Ja köpte både fonden och Atlas Copco i samband med att börsen hickade till i början av augusti.
Denna månaden har jag också investerat i ett nytt innehav i min utländska portfölj då jag köpt en liten post Ahold Delhaize. Sedan har jag också köpt lite mer Agree Realty.

Tankar under månaden:
Ahold Delhaize är en kedja för livsmedelsaffärer som finns i Europa, USA och Indonesien. Samtidigt som jag tittade på Kroger för min utländska portfölj fanns också detta bolag med i tankarna. Jag vill fortsätta bygga upp min position i båda bolagen framöver men om man ser till kursutvecklingen för båda så är det tråkigt att gå in på toppen.

Bolaget skapades pånytt då två tidigare bolag, Delhaize (grundat 1867) från Belgien och Ahold (grundat 1887) från Nederländerna gick samman 2016. De har en stor närvaro på den amerikanska marknaden och stor del av deras intäkter kommer därifrån samtidigt är det framförallt Europa som varit den drivande växande kraften det senaste året. Kroger är stora i USA och jag tror att även Warren Buffets investmentbolag Berkshire Hathaway investerat i Kroger men jag tycker om Ahold Delhaizes globala närvaro då de har fler ben att stå på om marknaden i USA är svag något år men tuffar på i andra delar av världen. Ahold har större antal affärer men Kroger genererar mer kassaflöde från sina.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar