tisdag 30 november 2021

Översikt november

I slutet av varje månad sammanställs vilka utdelningar och förändringar som sker i portföljen så att jag för egen del kan följa utvecklingen.

Utdelningar:
Under november månad har jag fått månatliga utdelningar från Global X SuperDividend ETF, Global X SuperIncome Preffered ETF, Realty Income Corp, STAG Industrial Inc och NorthWest Healthcare Properties REIT. 

Utöver dessa har jag också fått utdelning från Telia Company, Epiroc, Hennes & Mauritz, Swedbank, Resurs Holding (Resurs Bank och Solid Försäkringar), Investor, RVRC Holding (Revolution Race), Assa Abloy, XACT Norden Högutdelande, AT&T, Colgate-Palmolive och Procter & Gamble.

Köp och sälj:
Fonderna jag köper varje månad är Avanza Zero (en avgiftsfri svensk indexfond), Avanza World Tech by TIN, Avanza Småbolag by Skoglund, PriorNilsson Smart Global, Spiltan Aktiefond Investmentbolag samt Spiltan Globalfond Investmentbolag.

Denna månaden har jag gjort påfyllningar i Stora Enso, Lundbergföretagen, Essity, Industrivärden och Unilever. 

Jag har också fått två nya bolag till portföljen (om man inte räknar med att jag också från och med nu kommer se Industrivärden som ett mer långsiktigt innehav) och de två är dels Hexagon men sedan har jag också köpt Walt Disney.

Denna månaden har jag sålt av Volvo Car.

Tankar under månaden:
November har varit en lugn månad där det inte skett så många transaktioner. Till ovanligheten hör att jag sålt av ett bolag helt. Istället köpte jag in mig i både Hexagon och Disney. Min känsla är att jag inte kommer lägga till Disney i min utländska portfölj riktigt ännu eftersom jag inte vet om jag vill se på investeringen som lång- eller kortsiktig. Hexagon ser jag dock fram emot att äga under lång tid framöver men man vet ju aldrig vad som händer. Min utdelning i form av Industrivärdenaktier från Handelsbanken har jag kvar men jag istället köpt på mig fler C-aktier. Någon gång framgent kommer jag med stor sannolikhet sälja mina A-aktier. Härmed har jag även tänkt att Industrivärden kan få utgöra en större del av portföljvärdet i framtiden.

Vonovia som jag äger i min utländska portfölj är ett tyskt fastighets-/hyresbolag som för övrigt är Sveriges största hyresvärd har nyligen köpt ett hyresbolag i Berlin och vill finansiera detta med en företrädesemission. Detta har jag tackat ja till vara med på och man får då, för var 20 aktie man äger köpa 7 nya till 40 euro styck. Detta tycker jag är en bra deal för oss som har Vonovia och gärna köper mer i den. För min del innebär det ett inköpspris under min GAV vilket alltid är trevligt.

I övrigt har ICA Gruppen blivit utköpt av huvudägarna vilket förvisso är tråkigt för oss småsparare men det ger också klirr i kassan och vi får se vilka bolag som dessa pengar få gå till. Jag har tackat ja till försäljningen och sista svarsdag är den 13 december.

Nu ser vi fram emot ett mysigt december och en fin jul! Nästa översikt brukar jag också gå igenom helåret lite snabbt så det ska bli intressant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar