onsdag 15 december 2021

Det gemensamma sparandet

Under början av 2020 flyttade jag och min sambo till hus från en mindre tvåa (snart gått två år). Tanken var att vi skulle starta upp ett sparande tillsammans för framtida gemensamma investeringar i både boendet och på börsen. Till en början var det svårt då det var mycket möbler och annat till boendet som behövde införskaffas men var eftersom började vi lägga pengarna på ett konto och sedan slutet av 2020 började vi också köpa en del fonder. De fonder vi hittills köpt gemensamt är Spiltan Aktiefond Investmentbolag, Swedbank Robur Ny Teknik, AMF Aktiefond Global och sedan har vi också ETFen XACT Norden Högutdelande. 

I början av 2021 började vi också köpa lite aktier. Under mars valde min sambo att köpa in Tre Kronor Property Investment vilket är ett fastighetsbolag hon också hade i sin egen portfölj. Jag gillar som bekant investeringar i fastigheter då det känns som en stabil inkomst och även om jag inte varit så påläst om just detta bolag visade detta sig vara en fullträff. Bara någon vecka efter köpet kom en nyhet om att Svenska handelsfastigheter lagt ett bud värt 151 kr per aktie. I dagsläget äger vi aktier i Essity, ICA Gruppen, Midsona, Samhällsbyggnadsbolaget D-aktien och Tele2. Även ICA Gruppen ser ut att bli utköpta från börsen och vi har svarat ja på att sälja aktierna. 

Själva totalsumman av våra gemensamma investeringar på ISK utgör fortfarande ganska mycket mindre än vad vi har på ett gemensamt bankkonto. Detta sker eftersom vi också sparar till investeringar i huset som kan komma att kosta en del och då vill vi ha så att vi kan betala snabbt och enkelt när tillfället ges.

Nyligen har vi ansökt om bygglov för att borra bergvärme vilket vi ser fram emot att få in så att även el och värmekostnaderna kommer ner i framtiden. Med den kostnaden tömmer vi i princip vårt sparande men behåller våra aktier och fonder. Det känns ändå bra att inte behöva låna och jag tänker att jag kommer räkna med att just en sådant köp får räknas som en investering både för oss själva och att värdet på huset går upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar