torsdag 4 november 2021

Andra investeringen via crowdfunding

Tidigare i år skrev jag ett inlägg om att jag investerat i ett fastighetsprojekt Västgötainvesteraren: Investerat i pågående fastighetsprojekt (vastgotainvest.blogspot.com) Detta skedde via Kameo som är en plattform för crowdfunding.


Denna veckan har jag återigen investerat en mindre summa i ett annat projekt. Projektet kommer låna runt 24,5 miljoner av Kameos långivare och köpa mark för 51 miljoner utanför Nynäshamn. Projektet kommer bestå av 74 stycken bostäder i form av parhus (37 stycken hus). Löptiden är på 18 månader och för denna del lånar man ut till 10 % ränta.

På Kameo klassificeras risken på lånen i nivåer mellan A till E och man får förvänta sig en högre kreditförlust ju länger ner i alfabetet man kommer. Min tidigare investering var i ett projekt som fick klassningen C och låg också på en ränta om 10 %. Detta projekt jag nu investerat i har klassningen B och är fortfarande på 10 % vilket tillsammans med den kortare löptiden om 18 månader var tillräckligt för mig för att jag skulle bli intresserad att faktiskt investera lite.

I våras var jag i ett läge där jag hade svårt att se en fortsatt lika stark utveckling på börsen och jag kan väl inte påstå att det förändrats varför jag tycker att lite medel i fastighetsinvesteringar kan fungera som en riskspridning och mer säker avkastning över en tid.

Såhär kan jag tänka mig att fortsätta göra med medel som jag inte kommer använda eller investera på annat sätt. Jag ser på denna form av investering som om jag satte pengarna på ett låst sparkonto i 18 månader. I dagsläget finns det ett sparkonto via Nordax där man kan låsa pengarna på 24 månader till en ränta om 1,25 %.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar