torsdag 4 juni 2020

Skattepengarna

Fick tillbaka skatteåterbäring i maj. Det var en, för min del, större summa och jag har funderat ett tag på vart jag ska investera denna del. I och med börsens uppgång i maj och att jag redan köper en del när jag ser läge så valde jag att istället lägga allt och lite till för att dubbla min insättning till Lendify. På det sättet får jag en större exponering mot räntemarknaden som definitivt varit haltande eftersom jag hittills endast investerat i lån en gång tidigare. Nu blir det en lite större summa som jobbar för mig. Jag har idag en ganska stor summa (pga såld lägenhet) som under flera års tid ska investeras på börsen och kände inte för att lägga mer på det kontot. 

Första gången jag förde över medel dit var i samband med att jag sålde av min motorcykel och jag tänkte att dessa pengar ska få jobba upp sig så att jag i framtiden kanske kan köpa en finare hoj, kunna använda till andra investeringar eller använda till att leva för. Jag valde då att lägga pengarna i ett autoinvesteringskonto på både lång och kort sikt med en fördelning av 75 % på lång sikt och 25 % på kort. Denna gången har jag gjort vice versa och lagt 75 % på kort och 25 % på lång. 

Lendifys konton för lång sikt erbjuder lån med en avbetalningshorisont om 6 - 15 år och jag kommer troligen stänga av autoinvesteringsfunktionen före den tiden är slut (för varje år som går kan det investeras i nya lån med löptider på upp till 15 år). I slutändan tror jag att samtliga pengar jag får in kommer att spenderas på annat eller investeras i börsen. Skulle jag ändra mig och faktiskt vilja avyttra mina lån så finns det en andrahandsmarknad för konton men jag kan tänka mig att man då får sälja till rabatterat pris och annars att man fått en väldigt bra återbäring (i förhållande till låg risk) så att den som köper lånen ändå i slutändan tjänar bra.

Om ni vill investera i Lendify och lägger in 20.000 kr i låneplattformen så får vi båda 500 kr extra om ni gör det via denna länk: https://lendify.se/r/nti7ThNWZF.

(Jag har funderat en del på det här med att tjäna pengar på bloggen och tänker att jag troligen skulle skapa ett nytt konto på Avanza eller liknande där jag för in allt jag tjänar och försöka investera detta på ett bra sätt. När avkastningen per år kommer upp sig kanske det går att skänka hela avkastningen för varje år till något välgörande ändamål. Skulle jag istället få extra på Lendify så får jag nog göra som så att jag tar och för över från egna medel till ett nytt konto så att jag får allt samlat.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar