tisdag 31 mars 2020

Översikt mars

I slutet av varje månad sammanställs vilka utdelningar och förändringar som sker i portföljen så att jag lätt kan följa utvecklingen.

Utdelningar:
Under mars månad har jag fått månatliga utdelningar från Global X SuperDividend ETF, Global X SuperIncome Preffered ETF, Realty Income Corp, STAG Industrial Inc och NorthWest Healthcare Properties REIT. Utöver dessa har jag också fått utdelningar från Castellum, Axfood, Unilever samt Johnson & Johnson.

Köp och sälj:
Under månaden har också mina köp i fonder fortsatt. Fonderna jag köper varje månad är Avanza Zero (en svensk indexfond som är avgiftsfri), Catella Hedgefond A, PriorNilsson Smart Global, Spiltan Aktiefond Investmentbolag och Spiltan Globalfond Investmentbolag.

Denna månaden har jag köpt mer i Axfood, Resurs Holding, Latour, Investor, Intrum, Telia Company, Handelsbanken, Castellum, TF Bank, Skanska för mina svenska aktier.

För mina utländska har jag ökat i Sampo, Rothschild & Co, Nordea, Bank of Nova Scotia, NorthWest Healthcare Properties REIT samt Realty Income Corp.

Inga försäljningar har skett denna månad.

Tankar under månaden:
Under både förra och denna månaden har temat på börsen och hela världsmarknaden varit Covid-19 (Corona). Det är många som börjar ställa prognoser om framtiden och om när fri tillgänglighet på marknaderna och i världen är tillbaka. Själv hör jag som man kan se i mina köp och sälj till skaran som tror på en framtid (världen kommer inte gå under). Jag tror även att vi redan nästa år är tillbaka på en fungerande marknad även om alla uppsägningar och det nedställ vi sett kommer innebära spår under ett par år framöver. Som det ser ut i dagsläget med räntemarknaden så ser jag dock inte direkta alternativa placeringar. Jag har sett nedgången som ett köpläge och tänker att det är i dessa situationer som man kan göra riktigt fina klipp. Ser man till vilka som köper i dessa lägen så har vi storägare som Fredrik Lundberg, Christer Gardell med flera. Även om utdelningarna i många bolag dras in till i höst eller slopas under året tror jag ändå flera kommer våga dela ut nästa år igen och då får man verkligen hävstång på de aktier som inhandlats under året. Så för min del får den botten vi hittills sett gärna prövas under ett par månader till för då kommer det bli en till köp-raid för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar