torsdag 30 april 2020

Översikt april

I slutet av varje månad sammanställs vilka utdelningar och förändringar som sker i portföljen så att jag lätt kan följa utvecklingen.

Utdelningar:
Under april månad har jag fått månatliga utdelningar från Global X SuperDividend ETF, Global X SuperIncome Preffered ETF, Realty Income Corp, STAG Industrial Inc och NorthWest Healthcare Properties REIT. Utöver dessa har jag också fått utdelningar från Coca-Cola Co, Bank of Nova Scotia, Orkla, Telia Company, ICA Gruppen samt Atlas Copco. 

Köp och sälj:
Under månaden har också mina köp i fonder fortsatt. Fonderna jag köper varje månad är Avanza Zero (en svensk indexfond som är avgiftsfri), Catella Hedgefond A, PriorNilsson Smart Global, Spiltan Aktiefond Investmentbolag och Spiltan Globalfond Investmentbolag.

Denna månaden har jag köpt mer i Nobina för min svenska portfölj.

Jag har under månaden också sålt av hela mitt lilla innehav av NetEnt.

Tankar under månaden:
Under april kan man se att hela portföljen börjat lyfta sig sakta. Det är nästan så att jag hoppas att börsen ska rasa ner till botten-nivåer igen för att jag ska kunna köpa ännu mer. Nu när man ser att botten är en bit ner blir jag istället snål och vill inte köpa på mig mer trots att jag vet att det fortfarande kan tänkas vara väldigt bra läge att köpa på sig mer nu.

Under månaden har jag också gjort en exit i ett av mina mindre innehav (NetEnt). Detta har varit en av mina surdegar som jag vägrat sälja då dem legat back. Nu fick jag en liten vinst och även utdelningen under 2019. Detta var ett innehav i betydelsen om någon procent och jag har funderat länge på när jag ska sälja av. Den senaste tidens uppgång gav mig ett läge där jag fick gå ur med en liten vinst samt utdelningen under 2019. Pengar ska såklart investeras igen, antingen i befintliga innehav eller om jag hittar någonting nytt köpvärt.

Prognosen för utdelningar på helåret ser väldigt dyster ut idag men vi får se hur läget ser ut i höst då många bolag skjuter på beslutet om utdelning. Jag tycker helt klart att det låter rationellt att invänta en mer säker prognos om framtiden före det att man delar ut pengarna. Det är först nu jag ser hur stor viktning jag har mot banker och har börjat tänka om något i detta. Jag vill inte sälja av men kommer kanske prioritera andra branscher mer under året. Det verkar också som att detta blir ett år som hela portföljen backar i utdelning. Man kan säga att det är första året med strategin som jag ser att slutsumman för utdelningarna helt klart går ner. Påfyllningen i företagen och med utdelningen ser det dock ut att bli ett rekordår för mina investeringar och jag ser fram emot en fin hävstång framöver när bolagen börjar dela ut igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar