torsdag 5 september 2024

Budet på Resurs Holding

Den 17 juni lämnade storägaren, familjen Bengtssons ägarbolag Waldakt och CVC genom Ronneby UK ltd ett bud till aktieägarna i Resurs Holding på 23,50 kr per aktie. 

- När Nordic Capital och Waldakt satte bolaget på börsen 2016 gjordes det till 55 kr per aktie, en premie på 200 % mot materiellt eget kapital och en total marknadsvärdering om 11 miljarder.

- När Waldakt tillsammans med CVC nu försöker köpa ut bolaget värderar man det till 4,7 miljarder vilket är 15 procent under det egna kapitalet. Värt att notera är att Solid Försäkringar dock hörde ihop med bolaget vid noteringen och sedan delats ut till ägarna men en så stor skillnad gillar inte jag som aktieägare. Särskilt med tanke på att kursen stod betydligt högre för bara någon månad sedan.

Jag skrev i min översikt för juni att jag lutade åt att ändå tacka ja till budet men så blev det inte. Jag valde att tacka nej till budet tillsammans med många fler småägare. Detta är ett för mig mindre innehav som haft en rätt dålig avkastning under tiden jag varit ägare. Men jag har också haft en tro på framtiden och att styrelsen och ledningen kommer kunna vända på bolaget. 

Jag har sett att Ronneby gått ut med aggressiv marknadsföring för budet genom annonsering i tidskrifter såväl som talad annonsering i Börspodden (som jag lyssnar på varje vecka). Poddarna har länge framstått som om de står på småägarnas sida men jag tyckte att de sålde ut sig så oerhört billigt kring detta och lämnar ingen nyanserad bild av budet. Vidare skickade bolaget brev till mig som aktieägare med information om budet och den premie de ger i förhållande till aktiekursen.

Att passa på att köpa ut ett bolag som befinner sig i en svacka är tyvärr inget nytt och kommer fortsätta ske även för andra bolag. Det är självfallet att styrelsen som är tillsatta av ägarna också uppmanar alla ägare att tacka ja till budet. Den förändringsresa som budgivarna säger sig vilja göra kommer de vilja göra i en onoterad miljö och jag själv tänker helt enkelt att jag hellre är med på den resan när bolaget är på börsen.

En representant för småägarna i den New York-baserade Jim Löfgren har tidigt gått ut och meddelat att han samlat ihop ca 12 % av småägarna för att kunna stoppa budet. Han har också meddelat att Ronneby UK kontaktat honom för att få reda på vilka individer som anmält att man inte kommer sälja vilket jag också tycker är riktigt fult gjort av storägare.

Nu i veckan framkom att 20 % tackat nej till budet och Ronneby UK ltd har förlängt tidsfristen för att fortsätta köpa aktier över börsen till 23,50. Många småägare försöker nu köpa till 23,51 eller 23,52 för att de inte ska nå 90 % även till nästa gång.

Når de inte återigen 90 %, vilket är nivån de behöver för att kunna tvångsinlösa resterande aktier, så finns det en stor sannolikhet att det blir en långdragen och tråkig period för bolaget på ett halvår innan de kan lägga ett nytt och förhoppningsvis högre bud. 

Jag tror inte storägarna kommer nöjja sig med att genomföra de förändringar som krävs i en noterad miljö och just för att de kan se potentialen i bolaget så väljer jag att inte tacka ja till detta budet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar