måndag 30 september 2024

Översikt september

I slutet av varje månad sammanställs vilka utdelningar och förändringar som sker i portföljen så att jag för egen del kan följa utvecklingen.

Utdelningar:
Under månaden har jag fått månatliga utdelningar från Global X SuperDividend ETF, Global X SuperIncome Preferred ETF, Realty Income, Agree Realty, NorthWest Healthcare Properties och Cibus Nordic Real Estate.

Jag har också fått utdelningar från Kroger, Johnson & Johnson, Microsoft, Alphabet, NextEra Energy, Brookfield Renewable, 
Waste Management, Ball, BlackRock, Unilever, XACT Norden Högutdelande samt Axfood.

Köp och sälj:
Under månaden har jag per automatik köpt små poster i fonderna Spiltan Globalfond Investmentbolag, Spiltan Aktiefond Investmentbolag, Avanza Zero, Avanza Global samt PriorNilsson Globala Utdelare.

Utöver detta har jag gjort påfyllningar i H&M (första gången sedan oktober 2021), Cibus Nordic Real Estate och LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton. 

Tankar under månaden:
Denna månaden har jag belånat min svenska portfölj en del. På Avanza får jag låna till 1,99 % ränta som lägst. Jag belånade för att köpa mer i Cibus som har en direktavkastning nära 6 %. Det innebär att jag varje månad får strax under 4 % avkastning som till en början direkt går till att betala av lånet. 

Att överhuvudtaget belåna portföljen är mer riskabelt men detta är ett bett från min sida av att räntan i alla fall inte kommer gå upp mer. Sentimentet i Sverige, både finansmedia och i övrigt är ändå att räntan sannolikt går ner mer och slår det in kan detta bli riktigt bra. Jag kollar också mer nu på att sälja aktier men de ja spanar på vill jag inte sälja just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar