onsdag 23 augusti 2023

Arbitrage i Investor

Jag köper i princip alltid den billigare av två aktieslag om det finns två i samma bolag (A- eller B-aktier). Detta eftersom P/E-talet är läge och direktavkastningen högre i den billigare aktien. Ibland uppstår dock en arbitrage-situation där den tidigare billigare aktien plötsligt har ett högre värde än den andra och då kan det vara lönsamt att sälja allt och köpa den andra. 


I samband med att Investors A-aktie (runt årsskiftet 2021-2022) kom med i MSCI Globala indexfamilj (där B-aktien redan fanns med) gick aktien starkt och det slutade med att den gick förbi B-aktien med över 10 kr. Jag började då handla B-aktien istället och under februari 2022 gjorde jag slag i sagen och sålde alla mina A-aktier och köpte B istället. I början av augusti i år utgick Investor A från samma index och tappade därpå i kurs och blev nu den billigare aktien återigen. 

Idag valde jag att sälja hela innehavet i B och köpte tillbaka aktierna i A. Denna trade blev inte lika elegant och lönsam (skillnaden mellan aktierna var inte i närheten av då jag gjorde mitt förra arbitrage) men jag tänker ändå att många bäckar små och nu har jag mitt innehav i det billigare aktieslaget igen varpå jag är redo att köpa mer om det skulle fortsätta falla. Detta ökar såklart även min utdelning i höst och till våren 2024.

I dessa lägen som sker sällan men handlar om ganska mycket i courtage passar jag också på att ändra min courtageklass till fasta priset om 99 kr per affär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar