söndag 30 april 2023

Översikt april

I slutet av varje månad sammanställs vilka utdelningar och förändringar som sker i portföljen så att jag för egen del kan följa utvecklingen.

Utdelningar:
Under månaden har jag fått månatliga utdelningar från Global X SuperDividend ETF, Global X SuperIncome Preferred ETF, Realty Income Corp, STAG Industrial Inc, NorthWest Healthcare Properties REIT och SBB (Samhällsbyggnadsbolaget i Norden).

Utöver dessa har jag också fått utdelning från Brookfield Renewable Corp, Nordea, Kesko, Fortum, Bank of Nova Scotia, Orkla, LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton, SBB, Essity, Corem, Skanska, Swedbank, Telia, Lundbergföretagen och Industrivärden.

Köp och sälj:
Under månaden har jag fyllt på i Vonovia, Tele2, Viva Wine Group, Azelio, Stora Enso och Cibus. Jag har också valt att köpa in ett fåtal Alphabet-aktier i min utländska portfölj. Inga försäljningar har skett under månaden.

Tankar under månaden:
April är som vanligt en av de bättre utdelningsmånaderna och jag är mycket nöjd med månaden som gått. Jag fick faktiskt en lägre summa utdelningar nu i år än förra året och det är på grund av att Castellum valt att ställa in sina utdelningar i år. Jag kan också se att Epirocs utdelning faktiskt trillade in i slutet av april istället för början av maj under 2022.

I min utländska portfölj saknade jag länge några big-tech och förrförra året köpte jag in mig lite i Salesforce och har sedan dess ökat på ett par gånger (senast i november 2022). Microsoft köpte jag in mig i under februari-22 och sedan fyllde jag på i både juli och november 2022. Microsoft är faktiskt idag mitt största utländska innehav och jag är ändå rätt bekväm med det trots en urdålig direktavkastning. Jag minns att jag satt och vägde alla stora techbolag mot varandra och landade i att jag ändå ville ha Microsoft först. Det bolag jag därefter ville ha mest var faktiskt Alphabet(Google) men det dröjde ju ganska länge innan jag faktiskt nu slog till på en ytterst liten slurk. Samtidigt som jag tror på bolagen jag köpt vill jag inte att just denna sticker iväg för mycket då jag såklart vill komma över fler till en lägre värdering.
Det finns mycket positivt med big-tech såsom att de är så oerhört dominanta och i princip svåra att undvika att använda såväl som skalbara. Samtidigt är det tråkiga att de ger så dålig utdelning. Jag tänker att jag kommer testa på att ha dessa ett tag och det finns ju alltid en möjlighet att jag i framtiden kommer sälja av och rikta in mig mot mer utdelande bolag. 

Då det är långt kvar till att jag kommer kunna leva på utdelningen gör det ingenting om pengarna växer inom bolaget än att de delar ut pengarna. Det viktiga är att det går åt rätt håll med portföljen och att jag samtidigt ökar utdelningarna också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar