lördag 31 juli 2021

Översikt juli

I slutet av varje månad sammanställs vilka utdelningar och förändringar som sker i portföljen så att jag lätt kan följa utvecklingen.

Utdelningar:
Under juli månad har jag fått månatliga utdelningar från Global X SuperDividend ETF, Global X SuperIncome Preffered ETF, Realty Income Corp, STAG Industrial Inc och NorthWest Healthcare Properties REIT. 

Utöver dessa har jag också fått utdelning från Brookfield Renewable, Coca-Cola och Bank of Nova Scotia.

Köp och sälj:
Fonderna jag köper varje månad är Avanza Zero (en avgiftsfri svensk indexfond), Avanza World Tech by TIN, Avanza Småbolag by Skoglund, PriorNilsson Smart Global, Spiltan Aktiefond Investmentbolag samt Spiltan Globalfond Investmentbolag.

Denna månaden har jag gjort påfyllningar i RVRC Holding (RevolutionRace) samt köpt ett par nya bolag till portföljen. Det är Abcellera Biologics som är ett kanadensiskt biotechbolag som jobbar med att hitta antikroppar för läkemedel som kan förebygga eller behandla sjukdomar. De samarbetar med såväl stora som små bolag inom läkemedelsbranschen. Det andra är ett bolag jag ägt tidigare i år, nämligen Azelio. Azelio erbjuder en produkt för termisk energi och är kopplat till området solenergi.

Tankar under månaden:
I slutet av juni meddelade Telia att de avser sälja hälften av sin mastverksamhet i Norge och Finland. Det är 4700 master som kommer säljas med årliga intäkter om runt 88 miljoner euro. Jag skrev lite om att detta kunde hända i mitt inlägg den 12 juni (Västgötainvesteraren: Om investeringar och starka varumärken (vastgotainvest.blogspot.com).  Förvisso gillar jag Telias riktning de senaste åren och de kan säkert få dessa medel att växa bättre på annat håll men denna del känns som en stabil intäkt varje år vilket också är ett värde i sig. 
Sommarmånaderna har man ofta hört kan vara lite svaga och volatila men inte så mycket som jag ändå väntat mig. Vi får se om det rört på sig mer till nästa månad. Hoppas alla har en finfin sommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar