tisdag 31 augusti 2021

Översikt augusti

I slutet av varje månad sammanställs vilka utdelningar och förändringar som sker i portföljen så att jag för egen del kan följa utvecklingen.

Utdelningar:
Under augusti månad har jag fått månatliga utdelningar från Global X SuperDividend ETF, Global X SuperIncome Preffered ETF, Realty Income Corp, STAG Industrial Inc och NorthWest Healthcare Properties REIT. 

Utöver dessa har jag också fått utdelning från AT&T och Procter & Gamble.

Köp och sälj:
Fonderna jag köper varje månad är Avanza Zero (en avgiftsfri svensk indexfond), Avanza World Tech by TIN, Avanza Småbolag by Skoglund, PriorNilsson Smart Global, Spiltan Aktiefond Investmentbolag samt Spiltan Globalfond Investmentbolag.

Denna månaden har jag investerat i ett nytt bolag, nämligen Vonovia. Vonovia är ett tyskt fastighetsbolag som äger, förvaltar och hyr ut bostäder i Tyskland, Österrike och Sverige. För ett tag sedan läste jag en artikel om att det är Sveriges största privata uthyrare av bostäder efter att de köpt större del av Hembla (och sedan tidigare äger Victoria Park). Jag äger sedan tidigare flertalet fastighetsbolag men detta är det första som inriktar sig dels mot privata bostäder och dels mot fastigheter och bostäder i andra länder i Europa. Jag köpte bara en liten del och kommer med stor sannolikhet köpa på mig mer med tiden.

Andra påfyllningar denna månaden inkluderar Orkla och Azelio (som jag köpte in i portföljen andra gången under juli). Slutligen har jag gjort en kort trade i RVRC Holding (RevolutionRace). Jag köpte runt en vecka före rapporten och sålde dagen efter rapport. Jag tror på bolaget på sikt men gjorde som så att jag köpte ner mitt GAV (genomsnittliga anskaffningsvärde) trots att jag hade en bra viktning i portföljen redan och sålde sedan av samma antal aktier efter rapport.

Tankar under månaden:
Denna månaden har varit en mycket dålig utdelningsmånad vilket liksom under september månad är väntat. Jag ser istället fram emot oktober där flera bolag i den svenska portföljen väljer att dela ut en andra gång. RevolutionRace som rapportrusade föreslog också en liten utdelning nu i höst. Det skrivs också mycket i media om att banker eventuellt kan komma att dela ut en andra gång i höst.

Hela börsen har börjat vackla lite efter toppen vilket jag ser som mer hälsosamt än att fortsätta rusningen. Jag hör till en av dem som hoppas på att det fortsätter sidledes eller till och med backar lite nu i september så att jag kan köpa på mig mer.

Bolag jag kollar särskilt på just nu förutom de jag redan har i portföljen är Sofina (belgiskt investmentbolag), Wendel (franskt investmentbolag), LVMH (franskt lyxkonglomerat), Hannover Rueck (tyskt bolag som jobbar med att erbjuda försäkringar till andra försäkringsbolag), Blackrock (amerikanskt fondbolag som är ett av de största fondbolagen i världen).

2 kommentarer:

  1. Tycker du har en trevlig portföljsammansättning. Särskilt de utländska bolagen är ju klassiska värdeaktier som ofta är svåra att komma in i med någon större rabatt. Intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tack för kommentar :)

      Kul att du också tycker det är en bra mix. Helt klart är vissa aktier lite dyrare och tråkiga att investera i samtidigt som bra bolag ofta tar bra beslut och därmed får ett större förtroende för oss aktieägare ^^

      Ha det gott // VGI

      Radera