torsdag 31 december 2020

Översikt december

I slutet av varje månad sammanställs vilka utdelningar och förändringar som sker i portföljen så att jag lätt kan följa utvecklingen.

Utdelningar:
Under december månad har jag fått månatliga utdelningar från Global X SuperDividend ETF, Global X SuperIncome Preffered ETF, Realty Income Corp, STAG Industrial Inc och NorthWest Healthcare Properties REIT. Utöver dessa har jag också fått utdelningar från Atlas Copco, Epiroc, EQT, Telia Company, Johnson & Johnson samt Coca-Cola.

Köp och sälj:
Under månaden har mina fondköp fortsatt. Fonderna jag köper varje månad är Avanza Zero (en svensk indexfond som är avgiftsfri), PriorNilsson Smart Global, Spiltan Aktiefond Investmentbolag, Spiltan Globalfond Investmentbolag samt Avanza World Tech by TIN.
Jag har också gjort påfyllning i Axfood, Orkla, Sampo och XACT Norden Högutdelande.

Dessutom har jag fått in tre nya bolag i portföljen. Dels har jag haft en order liggandes på Bahnhof en kortare tid och fick avslut på en mindre del av orden. Sedan fick jag tilldelning i Thunderful Group men inte i närheten av vad jag tecknade. Slutligen köpte jag pytteliten post Azelio vilket är en rent spekulativt köp som jag kan avyttra när som helst.

Inga försäljningar har skett under månaden.

Tankar under månaden (och året):
December månad har varit en bra utdelningsmånad i förhållande till förra årets. Två nya bolag fick jag in och jag kan tänka mig att vikta upp båda mer men inte till vilken pris som helst. Vi får se vilka av bolagen i min portfölj som jag kommer finna intressanta under 2021.

2020 blir det första året som jag inte fått in mer i utdelning än året före om man tänker från när jag på riktigt började investera och bygga upp min mer långsiktiga portfölj. Å andra sidan hamnade min totala utdelning (från båda portföljerna) så löjligt nära förra årets totala belopp att det bara skiljer sig några hundra. Om den sista utdelningen för året inkommit 31 december (så som det står enligt översikten på Avanza) så hade jag fått mer men den kommer trilla in i början av 2021 istället. Det kan skilja sig några dagar hit eller dit när det gäller min utländska portfölj.

Den svenska portföljen är per den 31 december upp 5,91 % vilket jämfört med indexet OMXS30GI (som gått upp 5,81 %) är en helt ok utveckling med tanke på vilka surdegar till fastíghetsbolag jag har i portföljen.

Min utländska portfölj är ner 7,8 % vilket är riktigt tråkigt att se. Sedan Coronakraschen har portföljen dock repat sig upp emot 28 % och jag hoppas verkligen trenden kan hålla i sig även om jag kan se en svagare dollar 2021. Oavsett hur 2021 kommer gå kursmässigt så ser jag fram emot ett år med mer i utdelning än i år.

Gott nytt år allesammans så siktar vi mot ett bättre 2021.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar