söndag 31 januari 2021

Översikt januari

I slutet av varje månad sammanställs vilka utdelningar och förändringar som sker i portföljen så att jag lätt kan följa utvecklingen.

Utdelningar:
Under januari månad har jag fått månatliga utdelningar från Global X SuperDividend ETF, Global X SuperIncome Preffered ETF, Realty Income Corp, STAG Industrial Inc och NorthWest Healthcare Properties REIT. Utöver dessa har jag också fått utdelningar från Brookfield Renewable Corp och Bank of Nova Scotia.

Köp och sälj:
Under månaden har mina fondköp fortsatt. Fonderna jag köper varje månad är Avanza Zero (en svensk indexfond som är avgiftsfri), PriorNilsson Smart Global, Spiltan Aktiefond Investmentbolag, Spiltan Globalfond Investmentbolag samt Avanza World Tech by TIN.
Jag har också gjort påfyllning i Assa Abloy, Lundbergföretagen, ICA Gruppen och Europris.

Jag har gjort en liten investering i Sjöstrand Coffee. Sedan har jag också köpt lite Xetra-Gold vilket är ett certifikat för guld som jag skrivit om tidigare här på bloggen men då gick den endast att handla i via Nordnet. Sedan har jag också sålt av hela innehavet i Azelio. Dessa små köp och sälj redovisar jag inte direkt i min portfölj eftersom det är rent spekulativa och att jag oftast säljer av dem inom kort. Skulle jag få för mig att vikta upp med intentionen att ha kvar i portföljen en längre tid så skulle jag också korrigera portföljen här på bloggen.

Tankar under månaden (och året):
Januari var utan tvekan den sämsta utdelningsmånaden förra året och även om den blev bättre i år var det främst på grund av min investering under 2020 i Brookfield Renewable Corp. Kul att utdelningarna kommer lite mer spritt. Ser att flera svenska bolag gör slag i saken att dela ut fler än en gång per år och under 2020 fick sverige sin första månadsutdelare Cibus. Det är definitivt ett intressant bolag som jag kikat på länge men ännu inte invvesterat i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar