måndag 30 november 2020

Översikt november

I slutet av varje månad sammanställs vilka utdelningar och förändringar som sker i portföljen så att jag lätt kan följa utvecklingen.

Utdelningar:
Under november månad har jag fått månatliga utdelningar från Global X SuperDividend ETF, Global X SuperIncome Preffered ETF, Realty Income Corp, STAG Industrial Inc och NorthWest Healthcare Properties REIT. Utöver dessa har jag också fått utdelningar från AT&T, Procter & Gamble och Unilever.

Köp och sälj:
Under månaden har mina fondköp fortsatt. Fonderna jag köper varje månad är Avanza Zero (en svensk indexfond som är avgiftsfri), PriorNilsson Smart Global, Spiltan Aktiefond Investmentbolag, Spiltan Globalfond Investmentbolag samt Avanza World Tech by TIN.
Denna månaden har jag fyllt på i Europris. Inga försäljningar har skett under månaden.

Tankar under månaden:
November månad har varit en medioker månad när det kommer till utdelningar. Det är också en av de månader under året som jag investerat minst. Detta beror såklart på flera orsaker men främst är väl att det skett en så stor kursrusning i många aktier och i synnerhet de jag själv velat öka i. Det kom stora nyheter för flera av mina aktier men det största måste nog ändå vara Sampos intentioner att sälja av Nordea för att bli en mer renodlad försäkringskoncern. Det har varit många analytiker och börsintresserade som under året skrivit att det blir en bra affär för både Nordea att bli uppköpt och för Sampo att sälja. Frågan är om det verkligen var en bra affär att börja sälja av redan i början av månaden. Christel Gardell som medverkar i en intervju på DI tycker att tajmingen är märklig givet det låga aktiepriset och Nordeas attraktiva värdering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar