fredag 4 oktober 2019

Oktoberfest och investering i utländska aktier

Idag firar Avanza Oktoberfest med courtagefri handel på tyska aktier. Även om jag inte kommer handla några aktier idag så uppskattar jag alltid de gånger som nätmäklarna erbjuder att handla aktier courtagefritt. 

Flera år har de haft courtagefri handel på amerikanska aktier i samband med Black Friday som brukar ske i slutet av november (fjärde torsdagen i november). Jag har under ett par år fört över medel till min kapitalförsäkring för just denna dag men så, till min stora besvikelse, upphörde dem med erbjudandet under 2018. Summan jag förde över ville jag ändå investera men passade på att sprida ut mina köp, dels över tiden men också över flera marknader. Det var under detta året jag blev delägare i Bank of Nova Scotia, Sampo och Orkla. Jag har såklart även köpt på mig lite av de amerikanska aktierna som jag fortfarande gillar mycket. Med köpen på andra marknader sprider jag risken något för min portfölj och får dessutom en spridning i valutarisken i och med den svaga svenska kronan.

Bank of Nova Scotia är en av dem fem största bankerna i Kanada (https://en.wikipedia.org/wiki/Big_Five_(banks)) och har pyntat utdelning sedan 1833. De är ett av få företag som inte sänkte sin utdelning under finanskrisen och är också den av de fem stora bankerna som har störst verksamhet utomlands. Detta är något banken själv tagit fasta på och kallar sig själva för Kanadas mest internationella bank.

Orkla är en industrikonglomerat som grundades och har sin historik inom gruvbrytning och infrastruktur. Orkla har också investerat och varit engagerade en sväng inom media och var ett tag ett av de tre största mediaföretagen i Norge. Idag fokuserar Orkla stort på livsmedelsindustrin i den nordiska marknaden och flera av de livsmedel vi ser i affärerna hör till Orkla. Orkla äger i Sverige livsmedelsvarumärken som Abba, Kalles, Svennes, Ejderns, Findus, Felix, Ekströms, Risifrutti, Grandiosa, Önos, FUN Light, JOKK, Den Gamle Fabrik, OLW, Göteborgs Kex etc.

Sampo är ett finländskt finansbolag med rötter inom försäkringsbranschen. De har kontroll över försäkringsbolaget IF och bedrev även en egen bankverksamhet fram till 2006 då man valde att sälja bankverksamheten till Danske Bank. Därefter har man börjat investera i banken Nordea och blev så småningom den enskilt största ägaren med över 20 % av aktierna. Tidigare i år har man valt att dela ut allt över 20 procent till sina aktieägare. 

Lite kul kuriosa är att Sampo i finländsk mytologi är en magisk artefakt som smiddes av en gud vid namn Ilmarinen (https://en.wikipedia.org/wiki/Ilmarinen). En finlandssvensk författare vid namn Lönnrot har tolkat Kalevala som att Sampo är en slags kvarn som producerar guld, salt och mjöl utan råvaror. Bilden till höger är på när Sampo blir till.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar