torsdag 31 oktober 2019

Översikt oktober

I slutet av varje månad sammanställs vilka utdelningar och förändringar som sker i portföljen så att jag kan följa utvecklingen bakåt i tiden.

Utdelningar:
Under oktober månad har jag fått månatliga utdelningar från Global X SuperDividend ETF, Global X SuperIncome Preffered ETF, Realty Income Corp och STAG Industrial Inc. Utöver dessa har jag också fått utdelningar från Coca-Cola Co, Bank of Nova Scotia, Resurs Holding, Telia Company och Atlas Copco.

Köp och sälj:
Denna månaden har jag blivit aktieägare i ett nytt bolag för portföljen. Jag har köpt ett Kanadensiskt bolag som heter NorthWest Healthcare Properties REIT. Av befintliga innehav har jag gjort påfyllnad i Castellum och Swedbank. Jag har halverat mitt innehav i både Realty Income Corp (vilka medel jag direkt köpte NorthWest Healthcare Properties med) och i NetEnt. Såhär i efterhand skulle jag likväl sålt av allt i NetEnt men det är lätt att vara efterklok.

Tankar under månaden:
Under månaden har jag förutom köp i aktier också börjat köpa fonder. Min tanke är att i slutet av varje månad investera en liten summa i 5 olika fonder som jag har spanat på under lång tid. Dessa fonder är Avanza Zero (en svensk indexfond som är avgiftsfri), Catella Hedgefond A, PriorNilsson Smart Global, Spiltan Aktiefond Investmentbolag och Spiltan Globalfond Investmentbolag.

Som ni säkert redan vet går jag och min sambo i köpa-hus-tankar och om det blir ett köp under hösten/vintern med inflytt en bit fram så kommer jag vilja öka sparandet direkt till sparkontot istället för medel som jag avsatt ska in på börsen. Summan kommer gå till antingen huset, eventuella renoveringar och oförutsedda kostnader.
Det kommer också bli mycket dyrare att leva i hus än som nu i lägenhet. Detta i och med att de månadsvisa kostnaderna för huset blir högre (uppvärmning, ammortering, ränta, el, vatten, sophämtning, bredband, TV, etc.) Men också att både jag och sambon kommer behöva använda bilen oftare. Vi har förmånen att bo i en lägenhet centralt i staden och går i nuläget till våra jobb vilket gör att vi kör kanske en eller som mest två gånger i veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar