måndag 31 oktober 2022

Översikt oktober

I slutet av varje månad sammanställs vilka utdelningar och förändringar som sker i portföljen så att jag för egen del kan följa utvecklingen.

Utdelningar:
Under oktober månad har jag fått månatliga utdelningar från Global X SuperDividend ETF, Global X SuperIncome Preffered ETF, Realty Income Corp, STAG Industrial Inc, NorthWest Healthcare Properties REIT och SBB (Samhällsbyggnadsbolaget i Norden).

Utöver dessa har jag också fått utdelning från Castellum, Corem Property Group pref, Resurs Holding, Atlas Copco, Epiroc samt Bank of Nova Scotia
.

Köp och sälj:
Under oktober månaden har jag gjort en liten påfyllnad i Castellum. 

Tankar under månaden:
Denna månad har min portfölj ökat i värde med 5 % vilket är skönt att se i denna björnmarknad. På grund av att man inte längre får låna till 0 % ränta på Avanza har jag istället fört över medel så att jag är helt skuldfri. Fortsätter räntan upp, vilket känns rimligt, så kommer jag inte köpa aktier på lån längre. Som det ser ut nu kommer jag i år passera en pinne till av mina utdelningsmål. Det blir en helt OK ökning från förra året men samtidigt kommer året troligen avslutas på ett ganska stort värdetapp i portföljen som helhet. Det kanske blir 2023 som börsen istället gör en revansch både på grund av aktiernas uppgång men det kommer även bli spännande att se vad utdelningarna kommer landa på nästa år.

Stora nyheten i början av månaden var att Rutger Arnhult storägare i Castellum blev tvungen att sälja stort då stora delar var belånat. Han sålde från sitt ägarbolag M2 Asset Management till Akelius Residential Property. Roger Akelius har varit med länge och jag har länge tyckt om hans strategi. Själv har jag tidigare velat investera i Akelius D-aktier men när Akelius sålde hela sitt innehav av hyreslägenheter i Sverige försvann han också lite från min lista av bolag. Jag känner mig dock väldigt trygg med att han blir störst ägare i Castellum. Enligt vad som sagts verkar det som att Rutger fortfarande kommer sitta kvar som VD.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar