torsdag 30 september 2021

Översikt september

I slutet av varje månad sammanställs vilka utdelningar och förändringar som sker i portföljen så att jag för egen del kan följa utvecklingen.

Utdelningar:
Under september månad har jag fått månatliga utdelningar från Global X SuperDividend ETF, Global X SuperIncome Preffered ETF, Realty Income Corp, STAG Industrial Inc och NorthWest Healthcare Properties REIT. 

Utöver dessa har jag också fått utdelning från Johnson & Johnson, Unilever, Nextera Energy, XACT Norden Högutdelande, Axfood och Castellum.

Köp och sälj:
Fonderna jag köper varje månad är Avanza Zero (en avgiftsfri svensk indexfond), Avanza World Tech by TIN, Avanza Småbolag by Skoglund, PriorNilsson Smart Global, Spiltan Aktiefond Investmentbolag samt Spiltan Globalfond Investmentbolag.

Denna månaden har jag investerat i tre nya bolag.
 
1) Det första var LVMH Moët Hennesy Louis Vuitton. Jag har spanat på denna aktien under flera år och varje gång är den dyrare än förra gången. Min sambo har denna i sin egen portfölj sedan längre tid och köpte den i princip på toppen men den har alltså fortsatt upp sedan dess. Jag köpte den efter kursfallet i slutet av augusti/början av september. Jag köper väldigt gärna fler men eftersom aktien är så dyr blir det i princip en åt gången som jag kommer köpa om jag köper fler. LVMH som är ett lyxkonglomerat sägs vara relativt skyddat mot inflation vilket är bra i dagens läge då många menar att inflationen kommer fortsätta. Att jag själv tycker om flera av de varumärken som finns inom bolaget och att det sedan har god exponering mot Kina är också en av anledningarna att jag köper.

2) Det andra nya bolaget är för min svenska portfölj och dit har jag köpt in Essity vilket jag också spanat på i över ett års tid men aldrig slagit till på. Essity är ett bolag som jag och min sambo äger tillsammans sedan tidigare via vår gemensamma portfölj (någon dag kommer jag skriva ett inlägg om vårt gemensamma sparande).

3) Det tredje nya bolaget är CTEK där jag fick tilldelning vid noteringen. Jag fick en mycket liten andel jämnfört med vad jag tecknade men lite är alltid något och det är kul att jag fick med tanke på hur många som inte fått något. Jag var också med på Kjell & Companys notering men fick ingenting tilldelat här. CTEK är ett företag som tillverkar och säljer batteriladdare inom premiesegmentet och är Sverige näst största inom området efter Garo. Latour blir en av storägarna till bolaget och jag tror stenhårt på detta bolag som både vill växa och ge upp till 30 % av resultatet till aktieägarna i form av utdelning.

Påfyllningar i befintliga innehav som gjorts denna månaden är bland annat att jag varit med på en nyemission i det onoterade bolaget Payer. Payer handlas en gång per år via Pepins och avsikten med emissionen är att expandera inom Norden. Payer är ett bolag som jobbar med B2B-betalningar (business to business). Jag har också köpt mer i Vonovia som är ett nytt bolag sedan förra månaden samt i Stora Enso.

I början av september har jag också sålt av 33 % av mina aktier i EQT. Aktierna jag sålde har varit med sedan noteringen och alltså gjort en ökning om över 500 %. Jag behåller dock resterande del och kan tänka mig öka någon gång i framtiden om aktiekursen återvänder till jorden.

Tankar under månaden:
September har varit en händelserik månad både nyhetsmässigt och för mig ganska transaktionsintensivt om man jämför med många andra månader. 

En stor nyhet från början av månaden var att Sobi troligen kommer bli uppköpt då storägarna, med Investor i spetsen, stödjer ett bud som kom på bolaget. Investor gick ut med ett eget pressmeddelande där de beskriver att det kommer stärka deras kassa och möjlighet att fortsätta investera i befintliga och nya plattformsföretag inom den onoterade delen Patricia Industries. Vidare kommer de selektivt investera i noterade och i EQTs fonder. Jag hade gärna sett att de köper in ett nytt bolag med likvärdig potential men litar samtidigt på att Investor hittar en bättre avkastning med de medel som de får än hur det gått om de haft bolaget kvar.

En annan nyhet var att Assa Abloy gör sitt största förvärv hittills i USA. De köper ett bolag som heter Hardware and Home Improvement(HHI) för 37 miljarder kronor. Assa Abloy är en serieförvärvare men det är inte ofta de köper upp ett så stort bolag. Jag tycker detta var ett mycket intressant besked och det är alltid kul när bolagen växer på sina olika marknader.

Utdelningsmässigt har månaden varit helt OK. Utdelningar från både Castellum och Axfood trillade in vilket är några av mina större bolag som delar ut. I Nordeas fall har de också fått godkänt av ECB till återköp på upp emot 2 miljarder euro. H&M rapporterade idag och meddelade att de kommer föreslå en utdelning på 6,5 kr / aktie redan i november vilket var en mycket trevlig nyhet.

Bolag jag kollar särskilt på just nu förutom de jag redan har i portföljen är Sofina (belgiskt investmentbolag), Wendel (franskt investmentbolag) samt Hannover Rueck (tyskt bolag som jobbar med att erbjuda försäkringar till andra försäkringsbolag).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar