måndag 31 maj 2021

Översikt maj

I slutet av varje månad sammanställs vilka utdelningar och förändringar som sker i portföljen så att jag lätt kan följa utvecklingen.

Utdelningar:
Under maj månad har jag fått månatliga utdelningar från Global X SuperDividend ETF, Global X SuperIncome Preffered ETF, Realty Income Corp, STAG Industrial Inc och NorthWest Healthcare Properties REIT. 

Utöver dessa har jag också fått utdelningar från Atlas Copco, Assa Abloy, Epiroc, Resurs Holding, Intrum, TF Bank, Investor, Latour, Bahnhof, XACT Norden Högutdelande, AT&T, Anheuser Busch Inbev, Fortum, AXA, Procter & Gamble, Europris, samt Rothschild & Co.

Köp och sälj:
Fonderna jag köper varje månad är Avanza Zero (en svensk indexfond som är avgiftsfri), Avanza World Tech by TIN, Avanza Småbolag by Skoglund,  PriorNilsson Smart Global, Spiltan Aktiefond Investmentbolag samt Spiltan Globalfond Investmentbolag.

Jag har också gjort påfyllning i Bahnhof, Stora Enso och Resurs Holding. Helt nytt innehav till portföljen är Nextera Energy. Ett energibolag som sägs vara världens största "utility" bolag (företag som klassas som utility i Sverige talas ofta mer om i termen samhällsviktig verksamhet). Gällande mina fonder har jag också ökat det belopp jag investerar varje månad och lagt till fonden Avanza Småbolag by Skoglund.

Tankar under månaden:
Maj månad blev den bästa utdelningsmånaden någonsin. I och med månadens utdelning har rekord slagits i båda portföljerna och således även på helåret. Resterande månader kommer bara utöka rekordet än mer och ge mig möjlighet att återinvestera summorna inför 2022. Jag har också en tanke om att föra över en ganska stor summa till mina portföljer framåt sommaren. Troligt är väl att det sker en dipp på börsen framåt sommaren i och med oron för inflationen men man vet ju aldrig. Kanske går börsen bra även i sommar men inga träd växer till himmeln (iaf inte på så kort tid). Under månaden trodde jag faktiskt att även utdelningen från Sampo skulle trillat in men den lär komma antingen under dagen idag eller någon dag i början av juni.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar