fredag 30 april 2021

Översikt april

I slutet av varje månad sammanställs vilka utdelningar och förändringar som sker i portföljen så att jag lätt kan följa utvecklingen.

Utdelningar:
Under april månad har jag fått månatliga utdelningar från Global X SuperDividend ETF, Global X SuperIncome Preffered ETF, Realty Income Corp, STAG Industrial Inc och NorthWest Healthcare Properties REIT. Utöver dessa har jag också fått utdelningar från Brookfield Renewable, Coca-Cola, Skanska, Telia Company, ICA Gruppen, Lundbergföretagen, Orkla, Bank of Nova Scotia samt Bravida Holding.

Köp och sälj:
Fonderna jag köper varje månad är Avanza Zero (en svensk indexfond som är avgiftsfri), PriorNilsson Smart Global, Spiltan Aktiefond Investmentbolag, Spiltan Globalfond Investmentbolag samt Avanza World Tech by TIN.

Jag har också gjort påfyllning i Bravida Holding, Axfood, Telia Company, Embellence Group och XACT Norden Högutdelande.

Slutligen har jag köpt guldcertifikatet Xetra-Gold.

Tankar under månaden:
April månad har liksom mars varit en mycket bra månad utdelningsmässigt. Flera q1or har kommit men jag har inte varit riktigt lika aktiv i mitt köpande vilket jag tror kan vara bra i och med att sommarmånaderna brukar vara något svagare. Denna månaden fick jag tillbaka källskatten på min KF för 2016, 2017 och 2018 vilket känns mycket bra. Det var inga stora belopp det handlade om men känns ändå helt rätt av Avanza att betala tillbaka.

Den stora IPOn under månaden var Hemnet. Hade den gått att teckna genom Avanza så hade jag gjort det men det lockar inte tillräckligt för att jag ska skaffa ett konto hos en annan bank. Sedan hade jag troligen sålt av alla aktier den första dagen då det inte känns så lockande att äga aktien på dessa nivåer varför jag inte heller skulle köpa  den idag.

Frågan jag ställer mig i dagsläget är om börsen laddar för vidare uppgång eller om vi får se en björn-marknad kommande månader. Jag tror börsen kommer gå sidledes ett tag efter årets fina uppgångar hittills och att vi kanske i höst får se en ny uppgång. Det finns flera orosmoln men det verkar inte påverka sentimenten hos investerarna på börsen och då finns det väl i regel bara en väg framöver. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar