söndag 28 februari 2021

Översikt februari

I slutet av varje månad sammanställs vilka utdelningar och förändringar som sker i portföljen så att jag lätt kan följa utvecklingen.

Utdelningar:
Under februari månad har jag fått månatliga utdelningar från Global X SuperDividend ETF, Global X SuperIncome Preffered ETF, Realty Income Corp, STAG Industrial Inc och NorthWest Healthcare Properties REIT. Utöver dessa har jag också fått utdelningar från AT&T, Procter & Gamble och Swedbank.

Köp och sälj:
Fonderna jag köper varje månad är Avanza Zero (en svensk indexfond som är avgiftsfri), PriorNilsson Smart Global, Spiltan Aktiefond Investmentbolag, Spiltan Globalfond Investmentbolag samt Avanza World Tech by TIN.

Jag har också gjort påfyllning i Bahnhof, Lundbergföretagen, Unilever, Procter & Gamble samt Orkla. I månaden har jag också fått in två nya innehav i portföljen. Ett är AXA vilket är en stor fransk försäkringskoncern. Sedan har jag också gjort en investering i ett fintech bolag som heter Payer via Pepins. Payer arbetar med att vara en digital lösning för B2B (business to business). Med B2B menar man företagstransaktioner utan att någon privatperson är inblandad.

Tankar under månaden:
Jag kan se att jag under både januari och februari månad i år ökat på i främst bolag som är mindre känsliga för konjunkturen. Dagligvaror och butikskedjor (Unilever, Procter & Gamble, Orkla, Europris och ICA) men också andra ganska stabila branscher som försäkring. Jag gillar hur Fredrik Lundberg jobbar och Lundbergföretagen har gjort en del stora köp i Sandvik under januari månad men också Handelsbanken och Skanska nu i februari.

Förra månaden berättade jag om att jag gärna skulle köpa in Cibus men jag kikar också på Balder när det kommer till fastighetsaktier som jag gärna äger. Andra bolag jag också gärna blir delägare i  inkluderar något skogsbolag exempelvis Stora Enso eller SCA men också något bolag som jobbar med återvinning och sopor såsom Waste Management eller Veolia Environment. 
Sedan har jag både Sofina (investmentbolag från Belgien), Spotify, Varta (tysk batteritillverkning), Jumia Technologies (Afrikas Amazon), Hexagon, Essity, LVMH och runt ett 30-tal andra aktier på min bevakningslista. Men inget av dessa har hittills kommit ner så pass att jag känner en investering vara motiverad. Spotify var dock nära i och med tappet på kvartalsrapporten. Hade den gått ner lite till så hade en av mina ordrar gått igenom. Det går också att argumentera för att exempelvis Essity och Hexagon alltid är köpvärda i det längre perspektivet. 

Redan nu kan jag se på översikten att den förväntade utdelningen ska överstiga 2019 med ganska god marginal vilket alltid är trevligt att se. Jag ser också fram emot våren med fina utdelningar i framförallt april och maj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar