onsdag 12 februari 2020

Källskatten återbetald


"Prisa gud! Här kommer skatteåterbäringen" - Broder Tuck
Den 11 februari (igår) återbetalades 84,3 % av den utländska källskatt som drogs vid utdelningar från min KF under 2017. Det framkommer också i meddelandet från Avanza att man återsökt överskjutande skatt från vissa länder där en högre skattesats dragits i samband med utdelningarna och då det finns utrymme att få tillbaka skatten enligt dubbelbeskattningsavtal. Detta verkar vara ett avtal med regler och handläggning som fungerar sådär eftersom att många olika utländska myndigheter har handläggningstider på upp till 3 år. Jag har läst om att andra banker, exempelvis Nordea, har en mer förmånlig metod för kunden där man återbetalar allt från "egen ficka" och att det dem får tillbaka sedan tillfaller Nordea. Det handlar om pengar som man kunde investerat på annat håll i ett par år vilket i sig kan vara skäl att ha sitt utländska innehav hos en storbank. Jag är osäker på hur de andra bankerna hanterar detta men det är helt klart intressant att se över.

Jag kommer inte byta min KF till annan bank i nuläget då de summor jag själv får tillbaka är så små men om det i framtiden blir mer betydande kommer jag såklart utvärdera och sedan se om det inte vore klokare att byta. Vi får helt enkelt se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar