tisdag 31 december 2019

Översikt december

I slutet av varje månad sammanställs vilka utdelningar och förändringar som sker i portföljen så att jag lätt kan följa utvecklingen.

Utdelningar:
Under december månad har jag fått månatliga utdelningar från Global X SuperDividend ETF, Global X SuperIncome Preffered ETF, Realty Income Corp, STAG Industrial Inc och NorthWest Healthcare Properties REIT. Utöver dessa har jag också fått utdelningar från Unilever, Johnson & Johnson och Coca-Cola.

Köp och sälj:
Denna månaden har jag köpt mer i Swedbank, Resurs Holding och Nobina.
Under månaden har också mina köp i fonder fortsatt. Fonderna jag köper varje månad är Avanza Zero (en svensk indexfond som är avgiftsfri), Catella Hedgefond A, PriorNilsson Smart Global, Spiltan Aktiefond Investmentbolag och Spiltan Globalfond Investmentbolag.

Tankar under månaden (året):
Den svenska delen av portföljen är per den 23 december upp 39,62 procent vilket jämfört med indexet OMXS30GI (som gått upp en bit över 30 %) är riktigt fint. Jag är väldigt nöjd med 2019 börsår som helhet. I och med denna uppgång har också mina förväntningar för 2020 gått ner en del och även om jag hoppas på att gå in i 2021 med plus så tror jag vi går mot ett mellanår där inte mycket rör på sig.

Min utländska del av portföljen är upp 26,47 % vilket inte är lika bra men fortfarande ett av de bättre börsåren om man ser till helheten. 
Ska man lita på statistik så kan det vara värt att nämna att efter ett bra börsår brukar börsen även gå upp kommande år. Oavsett hur 2020 blir kursmässigt så ser jag fram emot mer utdelningar i år än förra.

Gott nytt år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar