fredag 13 december 2019

Guld som hedge

Som investerare finns det få råvaror som är så säkert som guld. Jag som är mer av en utdelningsinvesterare har ingen exponering alls mot guld och har ganska dålig exponering mot råvaror överhuvudtaget. Eftersom råvaror som guld, silver och olja ofta ökar i värde när övriga börser faller så får man en viss hedge (https://sv.wikipedia.org/wiki/Hedging) gentemot aktiemarknaden som helhet.

Själv har jag länge funderat på om jag skulle köpa fysiskt guld eller köpa någon börshandlad produkt med koppling till guldets värde. Vid köp av fysiskt guld krävs antingen att jag hyr ett fack hos banken eller att jag själv först köpt någon form av värdeskåp vilket i sig kan bli en ganska dyr kostnad om man avser förvara större mängder. Allt detta i åtanke började jag istället kika på olika sätt att investera i guld på börsen. Det finns många sidor som skriver om olika sätt och olika produkter att handla i men jag valde att dela in dessa i främst tre olika kategorier. Många företag på börsen jobbar med att bryta guld i gruvor vilket av naturliga skäl blir en form av exponering mot guldet. Andra produkter kan vara ETF:er (börshandlade fonder) som följer guldindex men inte har något eget fysiskt guld i företaget. Inget av detta har lyft mitt intresse då jag är mer intresserad av att faktiskt äga guldet (men samtidigt inte bekosta dyra säkerhetslösningar och jox med tackor). Jag har därmed fastnat för den typ av företag som, med investerarens medel, köper fysiskt guld och förvarar i sina egna valv. Det finns flera exempel och den jag för tillfället är mest intresserad av är Xetra-Gold (4GLD). Det är ett tyskt företag som handlar i euros per gram guld och förvarar det fysiska guldet i Clearstream Bankings (helägt dotterbolag till Deutsche Börse) valv i Frankfurt.

Som jag har förstått det innebär en del av fonden en rättighet att få ett gram guld levererat till sig om man vill. Om en ägare inte är tillåten att skicka guld till så får man istället en återbetalning i form av pengar till ett värde av guldet vid den angivna säljpunkten. 

Enligt Xetra-Golds egna hemsida (https://www.xetra-gold.com/en/news/news/europes-leading-gold-backed-etc-xetra-gold-now-available-in-the-nordics/) har nordiska länder (Danmark, Finland, Norge och Sverige) blivit tillgängliga för fonden. Den första mäklaren blev Nordnet som jag inte har. Jag är inte heller villig att skaffa konto för endast denna del just nu och enligt Xetra-Gold bör andra mäklare också få möjlighet att handla den snart.

Glad Lucia :)

2 kommentarer:

  1. För mig personligen finns det bara 2 sätt att investera i guld, antingen i form av aktier i bolagen som gräver det, eller fysiskt och då ska det vara "i handen". Pappersguld är ytterst tveksamt i mina ögon, nån påstår sig hålla guld i ditt namn, lycka till få tag i det vid behov.

    Gällande lagring så ska du köpa braaaa jäkla mycket innan det blir ett problem, äger lite mynt och tackor för ett värde av ~150k, ryms utan problem i en pärm med andra papper (även om pärmen blivit lite misstänksamt tung). Vill man gömma bättre det så tar det noll plats så lite kreativ får du vara. I värsta fall så gräv ner det, inte så att det förstörs. Ett värdeskåp torde vara ett av de sämre ställena att gömma, vart tror du eventuella inbrottstjuvar lägger sin energi, värdeskåpet eller den lösa plankan bakom spisen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för kommentar.
      Ja det finns helt klart olika former av guld att investera i och jag tror personlig smak av vad man önskar spelar stor roll över vad man är beredd att investera i. Att investera i fysiskt guld verkar helt klart som ett säkrare alternativ då man vet vad man får. Mina tankar i inlägget har nog mer att göra med att man kunde köpa ett mindre värdeskåp. Jag som bor i lägenhet (flyttar snart till hus) i nuläget och har ingen lös planka bakom spisen och egentligen inget annat bra ställe heller. Hehe jag kanske inte är tillräckligt kreativ. Får helt enkelt bygga nytt och gjuta in ett skåp i grunden och sedan hänga en tavla över eller nått (James-Bond-style).

      Vill ju helst inte att jag ska behöva gräva eller "möblera om" hemma för att få fram det. Men ett bättre och mindre värdeskåp hade inte behövt så mycket plats och det kan man kanske ställa på vinden eller i krypgrunden av huset eller liknande.

      Hur har du gjort med hemförsäkring, har du en högre premie för att täcka guldets värde?

      Radera