fredag 31 maj 2024

Översikt maj

I slutet av varje månad sammanställs vilka utdelningar och förändringar som sker i portföljen så att jag för egen del kan följa utvecklingen.

Utdelningar:
Under månaden har jag fått månatliga utdelningar från Global X SuperDividend ETF, Global X SuperIncome Preferred ETF, Realty Income Corp, STAG Industrial Inc, NorthWest Healthcare Properties REIT och Cibus Nordic Real Estate.

Jag har också fått utdelningar från Orkla, Europris, Sampo, Mandatum, AXA, Wendel, Anheuser-Busch InBev, AbbVie, Procter & Gamble, Colgate-Palmolive, 
Assa Abloy, Atlas Copco, Solid Försäkringsaktiebolag, Hexagon, Hennes & Mauritz, Investor, Bravida, Securitas, Latour, Bahnhof, Epiroc, Tele2 samt XACT Norden Högutdelande

Köp och sälj:
Under månaden har jag per automatik köpt små poster i fonderna Spiltan Globalfond Investmentbolag, Spiltan Aktiefond Investmentbolag, Avanza Zero samt PriorNilsson Globala Utdelare.

Utöver detta har jag gjort ytterligare påfyllning i Alphabet, NextEra Energy, AbbVie, Europris, Corem Property Group pref, Creades, Cibus Nordic Real Estate och XACT Norden Högutdelande. Slutligen har jag även köpt in ett nytt bolag i min utländska portfölj sedan jag börjat bygga en position i Prologis.

På säljsidan har jag helt och hållet avyttrat mina innehav i Kinnevik, Neobo Fastigheter och 3M. Jag har även sålt tre fjärdedelar av mitt innehav i Salesforce. Kvar är en bevakningsposition där jag är redo att öka igen om kursen skulle gå ner.

Jag var också med på noteringen av Nordrest Holding och sålde av dessa under förmiddagen första handelsdagen.

Tankar under månaden: 
Maj månad är liksom april en mycket fin utdelningsmånad, särskilt i den svenska portföljen som har mer av en utdelningssäsong än på börserna utomlands där det är mer vanligt att man delar ut 2-4 gånger per år.

Denna månaden har jag varit ganska aktiv på börsen med både köp och säljsidan. I dagsläget sitter jag på en liten kassa i både ISK och KF. Jag har avyttrat två innehav i min svenska portfölj (tre om man räknar med Nordrest men ja tänkte mer en kortsiktig trade där så den räknas inte) och två i min utländska men samtidigt adderat ett fastighetsbolag till min utländska. 

Bolagen jag sålt hade ingen eller mycket dålig (om man ser till direktavkastningen) utdelning och bolagen jag köpt har haft högre direktavkastning vilket boostar mina utdelningar något under året.

Med försäljningen i Kinnevik så missar jag inlösenförfarandet kring Tele2 men det var också till stor del på grund av just Tele2 som jag valde att köpa investmentbolaget. Nu är det kvar ett knippe tillväxtbolag som jag förvisso ser kan bli bra på sikt men där jag inte vet idag hur länge man ska behöva vänta på att tillväxten ska mogna i vardera bolag. Jag sålde av Kinnevik med liten vinst. Strategin och om man ser till innehaven så går det dra vissa paralleller till Flat Capital som jag också äger. Exempelvis är Instabee portföljbolag för båda och båda bolagen har investeringar i hälsosektorn. Ska man se enbart till historiken så har Kinnevik minskat tillgångarna 3 år i rad och samtidigt ökat skuldsättningen samtidigt som Flat Capital ökat tillgångarna och har en förhållandevis mycket låg skuldsättning. Samtidigt handlas Flat Capital till en skyhög premievärdering på 73 % och Kinnevik till en substansrabatt på 27 % så här är det stora skillnader. Kinnevik värderar också Instabee till mycket högre värde än Flat Capital som inte alls värderat upp innehavet så det kan luras lite. Jag sitter idag men en förhållandevis liten post i Flat Capital men bolaget är inte riktigt på min radar att göra påfyllningar i dagsläget. 

3M har inte presterat så som jag önskat och det var en chansning redan före jag gick in i det. Jag tittar också på möjligheten att sälja av Solventum som jag fick som spin-off från 3M.
Salesforce har gått oerhört bra och gått upp över 60 % från mitt GAV. Kursen började få en nedåtgående trend och jag valde därför i tisdags att sälja av 3/4-delar av mitt innehav. Ibland ska man ha tur också och på torsdagen rapporterade bolaget och missade förväntningarna vilket innebar att aktien dök nästan 20 % (största tappet en enskild börsdag sedan 2016).

Nytt bolag i utländska portföljen är Prologis vilket är en fastighetsbolag som förvaltar och investerar i logistikfastigheter runt om i världen (världens största förvaltare av denna typ av fastigheter). De rider för närvarande fortfarande på konsumentmarknaden för e-handel vilket växer i världen. I och med oroligheterna för pandemi och krig i världen har också försäkrandet av leveranskedja för varor blivit viktigare än någonsin vilket också gynnar Prologis.

I övrigt har jag också börjat spana på att öka min exponering mot mina befintliga fonder men också kollat lite på andra, framförallt indexfonder. Det känns mycket bra att ha fått öka så mycket i flera fina bolag denna månad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar