måndag 28 februari 2022

Översikt februari

I slutet av varje månad sammanställs vilka utdelningar och förändringar som sker i portföljen så att jag för egen del kan följa utvecklingen.

Utdelningar:
Under februari månad har jag fått månatliga utdelningar från Global X SuperDividend ETF, Global X SuperIncome Preffered ETF, Realty Income Corp, STAG Industrial Inc och NorthWest Healthcare Properties REIT. 

Utöver dessa har jag också fått utdelning från AT&T, Procter & Gamble och Colgate-Palmolive.

Köp och sälj:
Fonderna jag köper varje månad är Avanza Zero (en avgiftsfri svensk indexfond), Avanza World Tech by TIN, Avanza Småbolag by Skoglund, PriorNilsson Smart Global, Spiltan Aktiefond Investmentbolag samt Spiltan Globalfond Investmentbolag.

Denna månaden har jag sålt av mina aktier i Coca-Cola och istället plockat in Microsoft till min utländska portfölj. Därutöver har jag nu i slutet av månaden sålt av mina guldcertifikat (Xetra-Gold).
För min svenska portfölj har jag köpt mer i XACT Norden Högutdelande, Securitas och Essity.

Slutligen har jag äntligen gjort slag i saken att sälja mina dyra Investor A och köpt Investor B. Jag ändrade min courtageklass före köpet då detta är mitt största innehav och det blev 40 extra aktier.

Tankar under månaden:
Många av bolagen har nu rapporterat sina q4:or och man kan se de flesta av de förväntade utdelningarna som kommer i vår. På grund av oron i Ukraina har guldpriset gått upp och jag sålde därför av för att frigöra lite mer kapital på min KF och för fortsätta mina aktieköp. Eftersom att kriget är i full gång tror jag att marknaderna kommer fortsätta skaka även framöver och vi får se vilka köptillfällen som mars månad kan bjuda på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar