tisdag 11 januari 2022

Castellum byter vd och ordförande

Inlägget innehåller reklamlänkar från Avanza.

Igår kväll kom nyheten att Castellums storägare och ordförande Rutger Arnhult tar över VD-posten. Biljana Pehrsson som fick posten efter sammangåendet med Kungsleden lämnar jobbet bara en månad efter hon tillträtt. 

Det är kanske inte helt ovanligt att personal flyttar på sig en del efter så stora organisationsförändringar som ofta sker i samband med uppköp/sammanslagning. Det anmärkningsvärda här är väl att DI i samband med sammanslagningen intervjuade Rutger som då sagt att han aldrig mer kommer jobba som VD. Nu säger han istället att detta är en permanent lösning.

All kommunikation från såväl stora bolag som myndigheter är väldigt genomtänkt och jag tycker det är sällan man får så mycket mer information än som nu: att vd och styrelsen inte nått en samsyn i hur arbetet med integrationen skulle säkerställas.

Det finns såklart mer detaljer kring varför en vd först blir hyllad och sedan får gå så kort inpå tillträdet men som inte blir snyggt eller sjyst att berätta om. Själv är jag väldigt mycket mer intresserad av vad som i praktiken inte fungerade och inom vilka delar Biljana och styrelsen skiljde sig åt men det är sådan information man som småägare sällan får information om. 

Castellum  har varit mitt största sedan jag började med investeringar men fick i slutet av förra året ta en andraplats efter att Investors A-aktie kom med i MSCI-indexet med en stor kursuppgång på kort tid som följd. Jag har tidigare aldrig ägt vare sig Corem eller Klövern (när det var noterat) men kan se att Rutger har stor erfarenhet inom fastighetsbranschen. Varken Corem eller Klövern har lika imponerande utdelningshistorik och hade, vad jag förstod det som, mer belånade fastigheter.

Jag har den senaste tiden utifrån den kursuppgången som skedde i december börjat kika på preferensaktier på grund av den relativt säkra och höga direktavkastningen och tycker att Corems pref ser attraktiv ut. På grund av försäljningen av ICA och kommande av Nobina så kommer jag kanske stoppa in lite i en eller flera preffar. 

Generellt är det sagt att preffar trivs bra i klimat med låga räntor då det på grund av den höga direktavkastningen är bättre att äga aktier och preffar men att med högre ränta kan kurserna gå ner. På dagens kurs är direktavkastningen 6,17 % och går kursen ner är jag villig att köpa mer. Det kommer dröja länge innan en ränta på bankkonto når den nivån.

Länk till Castellum hos Avanza (Affiliatelänk)

Länk till Corem pref hos Avanza (Affiliatelänk)

Om affiliatelänkar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar