onsdag 30 september 2020

Översikt september

I slutet av varje månad sammanställs vilka utdelningar och förändringar som sker i portföljen så att jag lätt kan följa utvecklingen.

Utdelningar:
Under september månad har jag fått månatliga utdelningar från Global X SuperDividend ETF, Global X SuperIncome Preffered ETF, Realty Income Corp, STAG Industrial Inc och NorthWest Healthcare Properties REIT. Utöver dessa har jag också fått utdelningar från Johnson & Johnson, Castellum, Axfood, ICA Gruppen och XACT Högutdelande.

Köp och sälj:
Under månaden har mina fondköp fortsatt. Fonderna jag köper varje månad är Avanza Zero (en svensk indexfond som är avgiftsfri), Catella Hedgefond A, PriorNilsson Smart Global, Spiltan Aktiefond Investmentbolag och Spiltan Globalfond Investmentbolag.
Denna månaden har jag fyllt på i Brookfield Renewable Corp, Handelsbanken, XACT Högutdelande, AT&T. Sedan har jag också gjort en ny investering i Assa Abloy som jag inte tycker har rest sig riktigt efter krisen och där jag ser potential på lång sikt.
Inga försäljningar har skett under månaden.

Tankar under månaden:
Portföljvärdet på samtliga investerade tillgångar (ISK och KF) pendlar upp och ner runt miljonen och jag sitter fortfarande på en alldeles för stor kassa så det dröjer nog inte länge innan nivån cementeras och jag kan kryssa av den i målen. Jag tycker att börsen gått vansinnigt bra under tidiga hösten och hade jag haft en strategi där jag också säljer så hade jag dansat nära utgången efter denna uppgång då mycket i ländernas ekonomier fortfarande känns mörkt och långt ifrån vart vi var i början av året. September har varit en bra utdelningsmånad och jag har redan börjat sikta mot nästa år. 

Prognosen för mina utdelningar var i våras att landa runt 2017-2018 års nivå men jag kan redan nu se att det snarare kommer landa någonstans mellan 2018-2019. I min utländska portfölj slog jag under september månad 2019 års utdelningar och det bör bli en bit över i och med det tre resterande månaderna.

För ett "förlorat" år är det inte dåligt och kommer bankernas utdelningar igång under 2021 så ser jag fram emot rekord igen. Läste en artikel på DI om att många banker har förmåga att dela ut upp mot över 10 % i direktavkastning i och med de fulla kassorna. Jag är en försiktig general och förespråkar en mer rimlig DA runt 5-6 % för bankerna och att sedan ha en buffert för dåliga tider.

Jag har också gjort ett byte i mina fonder och det jag tidigare köpte Catella Hedgefond för kommer nu att investeras i Avanza World Tech by TIN som jag sneglat på länge nog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar