måndag 31 augusti 2020

Översikt augusti

I slutet av varje månad sammanställs vilka utdelningar och förändringar som sker i portföljen så att jag lätt kan följa utvecklingen.

Utdelningar:
Under augusti månad har jag fått månatliga utdelningar från Global X SuperDividend ETF, Global X SuperIncome Preffered ETF, Realty Income Corp, STAG Industrial Inc och NorthWest Healthcare Properties REIT. Utöver dessa har jag också fått utdelningar från AT&T samt Procter & Gamble. 

Köp och sälj:
Under månaden har mina fondköp fortsatt. Fonderna jag köper varje månad är Avanza Zero (en svensk indexfond som är avgiftsfri), Catella Hedgefond A, PriorNilsson Smart Global, Spiltan Aktiefond Investmentbolag och Spiltan Globalfond Investmentbolag.
Denna månaden har jag fyllt på i Coca-Cola Co, NorthWest Healthcare Properties REIT, Bank of Nova Scotia, Fortum och Orkla för min utländska portfölj. Som ni såg i förra inlägget har jag också köpt in mig i ett nytt bolag till portföljen, nämligen Brookfield Renewable Corp. Ett annat nytt bolag jag köpt i är Anheuser Busch Inbev vilket är världens största ölproducent med huvudkontor i Belgien och Brasilien. Jag har också köpt andelar i den börshandlade fonden XACT Högutdelande. Utöver detta har jag gjort påfyllningar i både Axfood och Nobina för min svenska portfölj då jag ville vikta upp bolagen i portföljen. Inga försäljningar har skett under månaden.

Tankar under månaden:
Liksom förgående månad hör augusti till en av de sämre utdelningsmånaderna. För min del är semestern slut och jag är åter tillbaka på jobbet. Helst av allt hade jag velat ha ytterligare en månads semester och i framtiden när min pengamaskin blivit tillräckligt stor kanske jag också kan välja att ta ledigt extra (typ tjänsteledigt) utan att för den sakens skull förlora så mycket av pengarna vi alla behöver för att få vardagen att gå ihop.
Nästa månad bör bli bättre utdelningsmässigt och särskilt om vissa bolag som hittills hållit inne med utdelningen väljer att skifta ut en del. Hösten ser ut att bli skakig även om det i normala fall brukar bli en av de starkaste perioderna.

Jag har också sett att jag nu haft bloggen i över ett år. Det har varit ett mycket spännande år börsmässigt där covid-19 skapade stora effekter under våren. Det är ändå märkligt hur börsen repade sig så fort trots att ekonomin i världens länder fortfarande känner av så pass stora effekter. Själv tror jag att det har att göra med att man inte kommer se några höjda räntor i närtid och för många blir det börsen som är enklast att ändå få en viss avkastning hos.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar