torsdag 5 september 2019

Varför gick det så bra?

Igår när jag satt och gjorde min månatliga sammanställning (räknar ihop de flesta av mina konton och tillgångar såsom ISK, KF, mina två sparkonton, Lendify och vad jag betalat av på lägenheten efter amorteringen för månaden) så insåg jag att mitt totala värde på tillgångar hade ökat med 42 008 kr. Större förändringar kan ske i avstämningen men aldrig någonsin har en skillnad som denna kunnat noteras varken åt det positiva eller negativa hållet. 

Exempelvis köpte jag en motorcyckel för ett par år sedan för 46000 kr, med hjälm, skinnställ, mc-stövlar och annat uppgick kostnaden till strax över 50000 kr. Rimligtvis kan man inte sälja ett fordon för samma pris som man köpt det för varför jag räknade ner värdet på den till runt 40000 kr istället. När åren gick och jag körde mer, räknade jag av ett par tusen extra. Detta för att ge mig en så samlad och ärlig sammanställning som jag själv kan ge mig. Men inte ens då skedde en så pass stor divergens från förgående månad.

Jag gick under gårdagen och var nöjd med att det denna gången gick åt det positiva hållet men förundrades samtidigt över varför. Mina sparkonton går inte upp på det sättet under en lågräntemiljö. Amorteringen på lägenheten är också fast och jag bryr mig inte om att räkna in en eventuell vinst i samband med att jag säljer. Mitt Lendify hade äntligen gått över 1000 kr sedan jag förra året investerade 20000 kr. Allt annat lika bör mina aktiekonton (ISK och KF) ökat så mycket som 31000 sedan förra avstämningen, som bör ha skett i början av augusti. Dessutom har alltid augusti varit en väldigt svag utdelningsmånad för mig.

Kikar jag då igenom mina olika konton kan man utan tvekan se att de flesta av bolagen har rört sig fantastiskt bra. Den stora förändringen har dock skett på två av mina surdegar nämligen H&M och Skanska. Båda dessa har i viktning mot mina andra innehav rört sig upp bland positionerna varför jag i dagarna kommer uppdatera min svenska portfölj. Jag ligger fortfarande back i båda men räknat man utdelningen från Skanska under de två år jag haft bolaget så kan man idag säga att det varit en mycket god investering.


Skanska köpte jag i princip på förra toppen och det har varit tråkigt att se hur dåligt aktien presterat under lång tid. Jag tänkte dock att detta är ett bolag som alltid kommer prestera bra inom byggbranchen och gillar tanken på att de också är mer internationella vilket också gör att det kan gå dåligt i ett eller två länder medan de andra länderna kan upprätthålla en del av företaget. En stor anledning att jag valde Skanska framför andra byggbolag är också att de har Fredrik Lundberg som storägare både genom Lundbergföretagen och via Industrivärden. Således har jag stort förtroende till att Skanska även framöver kommer generera en bra utdelning framöver även om de sänkte den i år.


Vad gäller H&M så är det en helt annan historia. Jag försökte köpa den fallande kniven som man säger. Jag köpte på mig mer och trodde på företaget i en tid då alla sålde. Enligt mig har dem ännu inte visat att de helt och hållet gör rätt men aktien har ändå fått en ordentlig skjuts uppåt. Det finns säkert många som frågar varför jag inte bara säljer av och det enkla svaret är att jag inte kände för det. Visst hade jag kunnat få bättre avkastning på andra bolag men jag gillar tanken på att aldrig behöva sälja av om det fortfarande finns möjligheter för företaget att göra en positiv förändring. Alla behöver kläder och H&M är en av de största klädaffärerna internationellt. Jag hade däremot hoppats på att de skulle sänka utdelningen och dra i bromsen på deras utbyggnad av butiker mycket tidigare.

Dessa båda bolag är inte hela anledningen till varför det var en så stor skillnad då väldigt många av aktierna har gått oerhört bra den senaste tiden. Nästa avstämning kommer det med stor sannolikhet inte ha gått så här bra och en naturlig reaktion på börsen efter en uppgång är såklart en reaktion på nedsidan enligt gummibandsprincipen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar