tisdag 30 april 2024

Översikt april

I slutet av varje månad sammanställs vilka utdelningar och förändringar som sker i portföljen så att jag för egen del kan följa utvecklingen.

Utdelningar:
Under månaden har jag fått månatliga utdelningar från Global X SuperDividend ETF, Global X SuperIncome Preferred ETF, Realty Income Corp, STAG Industrial Inc, NorthWest Healthcare Properties REIT och Cibus Nordic Real Estate.

Jag har också fått utdelningar från Brookfield Renewable, Waste Management, Salesforce, LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton, Bank of Nova Scotia, Nordea, Fortum, Kesko, Stora Enso, Swedbank, Corem Property pref, Skanska, Lundbergföretagen, Telia och Industrivärden
.

Köp och sälj:
Under månaden har jag per automatik köpt små poster i fonderna Spiltan Globalfond Investmentbolag, Spiltan Aktiefond Investmentbolag, Avanza Zero samt PriorNilsson Globala Utdelare.

Utöver detta har jag gjort ytterligare en påfyllning i Bravida, Brookfield Renewable, Viva Wine Group, Resurs Holding och slutligen gjorde jag en investering i investmentbolaget Creades som jag aldrig ägt tidigare men som jag alltid tyckt har en spännande portfölj.

Tankar under månaden: 
April var en fin utdelningsmånad även om jag fick lite mindre än 2023. Däremot fick jag mer i mars i år så det jämnade ut sig och ska man lita på Avanzas kommande utdelningar så kommer jag få mycket fina utdelningar under maj med. Utdelningar som ska återinvesteras i bolagen. Jag har spanat mycket på banksektorn under året och äger direkt tre av de fyra storbankerna och indirekt även SEB via Investor. Jag tycker att SEB de senaste åren verkligen överglänst de andra bankerna vilket man då kan ifrågasätta varför jag inte äger den. Det hände även denna rapportperioden då SEB verkligen gjorde bra ifrån sig och bland annat Handelsbanken som jag äger mest i totalfloppade med ett, sannolikt berättigat, aktiedyk som följd. Vilket drog med sig hela banksektorn. Jag tycker dock hela sektorn är överhettad trots dyket men kan tänka mig att i framtiden börja så smått gå in i SEB när det kommer läge.

Techsektorn i USA har börjat visa att de börjar få avkastning på deras AI-investeringar och detta tror jag är en snöboll som är satt i rullning. Många stor-tech (Microsoft, Alphabet och Meta) har alla aviserat om att de kommer öka investeringstakten i AI och med deras rapporter nyligen så tror jag att Alphabet återigen fick en börsvärdering över 2 trillioner USD. Samtidigt som Microsoft denna rapportperioden kanske blev först i världen med att passera 3 trillioner USD i börsvärde.
Detta är sådana astronomiska summor och det verkar inte finnas något stopp. Microsoft är bra positionerade för att göra vinst på AI. 

När jag gick in i både Microsoft (kort efter mina första investeringar i Salesforce) och Alphabet så tyckte jag att alla tre bolagen var något övervärderade men dessa har verkligen bara gasat på sedan hösten 2022 (Microsoft har jag köpt i februari, juli och november 2022 då kursen stod i mellan 200-300 dollar). 

Alltså har jag fortsatt vara dumsnål för tänk bara vad man kunnat höja portföljen med vad som egentligen är väldigt stabila kassakor. Alphabet gick jag in med en liten post i april 2023 och den är nu upp över 70 % och här hade jag tänkt att öka på successivt om den fortsatte ner men jag hamnar tyvärr ofta i ett tänk att den kan bli billigare när jag istället bör tänka att kvalitet ska få kosta.

Sedan är det lätt att tänka - Tänk om - istället för att fokusera på det som går bra här och nu. Man får påminna sig om att lycka inte är pengarna i sig utan möjligheten att i framtiden kunna gå ner i arbetstid och få mer fritid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar